Část zákazníků Škodovce přebraly zahraniční, především francouzské značky, jimž prodej naopak roste. S tím souvisí i přeskupení sil na trhu. Proti loňsku ztratila přes dvě procenta trhu nových aut.
Škoda se hájí silnou korunou, která hraje do karet dovozcům, protože dovážejí auta levněji. Proto mají víc peněz na reklamu a na zvýhodněné nabídky aut se slevou či nadstandardní výbavou.
Dovozci přidávají další důvod. Škodovce podle nich chybí plnohodnotný náhradník za felicii, která mohla ostatním konkurovat cenou a dokázala přitáhnout do autosalonů chudší zákazníky.
Škoda ztrácí v Česku zákazníky
Na domácím trhu s auty se přeskupují síly. Nových vozů se prodává méně než loni, což je trend, který s sebou stále silněji strhává i mladoboleslavskou Škodu.
Naopak některé zahraniční značky dokázaly plout proti proudu a odbyt i podíl na trhu zvýšit.
Podle čísel Sdružení automobilového průmyslu, které situaci na českém trhu sleduje, Škodovka prodala v lednu a v únoru 9605 aut. To je o 21 procent méně než za stejné období loňského roku. Kvůli tomu se i mírně snížil podíl Škody na celkovém počtu prodaných aut, a to těsně k magické hranici 50 procent.
Čísla za celé čtvrtletí zatím Škoda nechce zveřejňovat, její šéfové však nepopírají, že začátek letošního roku nebyl pro největší českou firmu příliš úspěšný. "Zpomalení v uplynulých měsících bylo výrazné.
Naopak se posílila pozice importérů, kteří mají díky silné koruně velmi příznivé období," uvedl předseda představenstva Škody Vratislav Kulhánek.
K potížím doma se přidávají i ty ve vývozu. Škoda totiž čelí na svých hlavních vývozních trzích poklesu poptávky. Například Poláci nyní kupují o třetinu škodovek méně než loni.
Cizí automobilky v Česku v poslední době zavalily zákazníky sérií zvláštních nabídek, akčních modelů a masivní reklamou. Pevnou korunu si pochvalují hlavně proto, že jim přináší zdroje k upevnění barikád pro další boj.
"Silná koruna nám pochopitelně vyhovuje, protože nejsme pod tlakem, abychom museli jako Škoda zdražovat. Ale nechceme ani zlevňovat, protože situace se může rychle obrátit. Při dnešním kurzu si budujeme rezervy na horší časy," uvedl marketingový ředitel Renaultu ČR Angel Souto.
"Když bylo euro za 36, Škodovka měla navrch. Teď je tomu naopak," dodává obchodní ředitel české pobočky Citroënu František Neumann s tím, že dodatečné příjmy plynoucí z pevnější měny neputují do Francie, ale do rozvoje domácí dealerské sítě.
Právě francouzské značky ukously největší díl toho, co Škoda ztratila. Renault byl v lednu a v únoru druhou nejprodávanější značkou a meziročně zvedl prodej skoro o 40 procent. Proti škodovce nasadil nový model Thalia, který se prodává za stejnou cenu jako základní verze fabie.
Obměna sortimentu bude letos hrát proti Škodě patrně i v případě jiných značek. Peugeot spouští prodej modelu 307, Citroën chystá model C3 coby přímého konkurenta fabie. Například Opel, který počátkem roku utrpěl stejný propad jako Škoda, chce situaci zvrátit s pomocí nové generace vozů Vectra.
Loňská výměna felicií za fabie naopak podle konkurentů přispěla spíš k tomu, že Škoda dnes ztrácí. "Felicie byla auto pro chudší zákazníky, kterých je v Česku stále dost, a Škoda o ně nyní přichází," míní Souto.