Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovce loni klesl zisk o třetinu, vydělala necelých 11 miliard

  12:10aktualizováno  12:38
Finanční krize si loni vybrala miliardovou daň ze zisků Škodovky. Největšímu českému exportérovi se propadl čistý zisk o třetinu na 10,8 miliardy korun. Přitom firma prodala rekordních 674 tisíc vozů. Velké ztráty způsobila automobilce loňská silná koruna.

Škoda Octavia s novou tváří | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížný. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 miliardy korun," řekl člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher.

Firma by podle něj i přes dopady finanční krize dosáhla loni lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni předešlého roku. Kurz ale exportérům nepřál, v létě stál dolar 14,50 koruny a euro 23,50 a podle analytiků byla česká měna silně nadhodnocená.

Tržby Škodovky spadly o 9,8 procenta na 200,1 miliardy koruny. Čistý zisk klesl o 32,3 procenta na 10,8 miliardy. Polovina z prodaných aut byly octavie.

Celkem firma prodala 674 530 automobilů, což je o 7,1 procenta více než v roce 2007.

Vyhlídky firmy na letošní rok prý nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. "Čeká nás krajně složité období." podotkl Kintscher. Škoda Auto letos spoléhá na některé novinky, jež uvede na světové trhy. První z nich je lehký terénní vůz Škoda Yeti, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě.

Firmu podržely prodeje fabie

V druhé polovině roku pak má k zákazníkům dorazit i Superb Combi. "Půjdeme rovněž dále cestou internacionalizace skupiny Škoda Auto a budeme zde cíleně rozšiřovat své aktivity. Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku," řekl předseda představenstva Reinhard Jung.

Fabia se například na německém trhu stala díky šrotovnému druhým nejprodávanějším modelem, prodej Škodovek roste i v dalších zemích, kde byla šrotovací prémie v nějaké formě zavedena.

Vyhlídky firmy na letošní rok prý nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. "Čeká nás krajně složité období," podotkl Kintscher.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů. Slabá poptávka již přinutila Volkswagen i Škodu k dočasnému snižování produkce.

Škoda v roce krize

Škoda loni propustila 8,4 procenta zaměstnanců (2 240 lidí) především z řad agenturních pracovníků. Firma zůstala největším českým vývozcem s podílem 6,7 procenta na celkovém vývozu země. Škoda proinvestovala 14,6 miliardy, tedy o 2,1 procenta více než v roce 2007.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
České Tesco je v miliardové ztrátě. Vysvětluje to změnou účetní metodiky

Obchodní řetězec Tesco skončil svůj finanční rok v Česku se ztrátou téměř 1,1 miliardy korun. Společnost špatný výsledek vysvětluje změnou metodiky ocenění...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.