Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozpálený Zapadákov na kraji pouště. Právě zde vznikají škodovky pro Afriku

  17:11
Rilízán (od zvláštního zpravodaje MF DNES v Alžírsku) - Nedaleko města Relízán na severu Alžírska začala automobilka Škoda Auto montovat Octavie. Redaktor MF DNES se vypravil podívat, jak to v tamním závodě vypadá. Lidé v továrně berou v průměru 440 eur měsíčně (11 440 Kč) a experti, kteří dohlížejí na kvalitu výroby, musí být někdy velmi trpěliví.
Automobilka Škoda Auto 27. července oficiálně zahájila výrobu modelu Octavia ve...

Automobilka Škoda Auto 27. července oficiálně zahájila výrobu modelu Octavia ve městě Relizane v Alžírsku. | foto: ČTK

Ten jemný písek se lepí úplně na všechno. Na chodníky s rozbitou dlažbou, barevné stolky malých motorestů i na mosaznou konvici, z níž ospalý prodavač u cesty nalévá čaj. Auta s „koloniálními“ lvíčky a kosočtverci na maskách chladičů jsou prachem úplně pokrytá. Není divu. Na Saharu je to odsud už jen kousek.

Uprostřed tohoto rozpáleného Zapadákova na severu Alžírska vyrostla moderní fabrika evropského střihu a už déle než dva měsíce chrlí jedno auto za druhým. Ta však francouzského lvíčka na masce nemají.

Továrnu tu postavil Volkswagen spolu s místní firmou Sovac a z jejích montážních linek sjíždějí německé golfy a caddy, španělské ibizy a také české octavie. Škodovka tak „dobývá“ další kontinent. Dnes už její auta sjíždějí z linek patnácti továren v Evropě, Asii a nově v Africe.

Mise Afrika. Škodovka začala vyrábět auta v alžírském městě Relizane

Novou fabriku u města Rilízán, 280 kilometrů na západ od hlavního města Alžíru, koncern slavnostně otevřel ve čtvrtek (více čtěte zde). „Smlouva se podepsala v listopadu loňského roku a za dalších dvě stě dnů byla továrna hotová. Výroba jede od května. Denně se tu smontuje na dvě stovky aut, do konce roku jich plánujeme vyrobit 17 tisíc. Z toho bude asi 2 200 octavií,“ řekl při slavnostním ceremoniálu Jiří Nosek, ředitel výroby alžírské společnosti Sovac, který dříve pracoval ve Škodovce.

Příští rok se ve výrobě objeví ještě Škoda Fabia a Volkswagen Polo. Celkem by z vrat montážní haly mělo příští rok vyjet na pět a půl tisíce vozů se zeleným znakem okřídleného šípu na masce. Škodovka, která do Alžírska dováží auta už patnáct let, splní díky nové fabrice přísné dovozní kvóty, které importérům nedávno nadiktovala alžírská vláda.

Práce se šátkem na hlavě

Dělníci mají trička v barvách jednotlivých značek – zelená Škoda, modrý Volkswagen a červený Seat – a kmitají kolem rozdělaných aut. Čtyři výrobní linky se nezastavily ani v den slavnostního ceremoniálu. Do práce přišla i Noor Elimene Bouyakoubová, v modrém triku a fialovém šátku na hlavě.

„Denně sem dojíždím z Rilízánu, což je kousek, a jsem tu velmi spokojená. Je tu prima kolektiv a baví mě i to, co tu mám na starosti. Dělám na místě, kde se skenují údaje z vozů. Není to tedy žádná fyzicky namáhavá práce, pro ženu ideální. Předtím jsem vystudovala informatiku, takže jsem zůstala v oboru. Jsem šťastná, že jsem tu práci dostala,“ říká dívka.

Podobně jako Noor Elimene našlo v továrně práci 550 lidí. Časem by jich mělo být až 1 800. Další místa vznikají v dodavatelských a logistických firmách, které s fabrikou spolupracují. Oblast kolem Rilízánu patří k nejchudším částem Alžírska s vysokým počtem lidí bez práce, hlavně mladých.

O místa ve fabrice tak byl obrovský zájem. Lidé v továrně berou v průměru 440 eur měsíčně (11 440 Kč), minimální mzda v zemi je zhruba o sto euro nižší. K tomu si připočtěte šestihodinovou pracovní dobu, práci v čisté, klimatizované hale... Není divu, že se na začátku přihlásilo 15 tisíc lidí. Z nich personalisté vybrali čtyři procenta vyvolených.

Experti všech tří koncernových značek, kteří dohlížejí na kvalitu výroby, musí být někdy velmi trpěliví. „Je fajn, že ty mladé kluky nemusíme do ničeho nutit, jsou aktivní a chtějí se učit nové věci. Problém je ale v odlišné mentalitě. Když jim dám třeba nějaký úkol, oni ho odkývají. Yes, sir. Ale když se pak zeptám, jak ho pochopili, už je to horší,“ uvádí Jiří Nosek. Další zvláštnosti jsou podle něho přestávka na modlení nebo delší pauzy a pitný režim v době ramadánu.

Potřebujete lepší klakson

Noor Elimene se vrací k montážní lince. Visí tam teď octavia, golf, zase octavia, pak má přijít na řadu seat. Všechna auta jsou v šedých, bílých nebo béžových barvách, které jsou na africkém trhu oblíbené. Africké škodovky mají i další odlišnosti proti těm, které jsou určené pro evropské trhy.

„Používáme například silnější těsnění, stejné jako montujeme do aut v Indii, kde je také větší prašnost a vlhkost. Zajímavé jsou klaksony. Ty jsou konstruované na určitý počet zatroubení. Jenže zatímco u nás zatroubíte párkrát za rok, tady to houká na každém rohu. A s tím je potřeba počítat. Totéž platí pro klimatizaci, která musí být z robustnějších materiálů, protože tady funguje 90 procent dní v roce,“ vysvětluje Nosek.

Octavia a příští rok i fabia s odolnějšími klaksony a klimatizacemi zatím zamíří jen na alžírský trh, kde je po autech obrovská poptávka. „První vozy, které z továrny v Rilízánu vyjely, byly pryč v řádu hodin. Už teď máme objednávky na 2 000 aut, celou letošní produkci,“ potvrdil výrobní ředitel alžírského Sovacu. A to se přitom octavie v zemi prodávají od 22 tisíc eur (572 tisíc korun).

Proč je v chudé severoafrické zemi po autech takový hlad? Mohou za to opatření alžírské vlády, která se snaží podpořit budování průmyslu. Do země se prakticky nesmějí dovážet ojetá auta. Importéři nových vozů se musí do alžírského průmyslu nějak zapojit – například zde montovat auta. Jinak je přiškrtí přísné kvóty a vysoká cla.

V praxi to vypadá tak, že Škodovka v České republice vyrobí octavii, rozloží ji na několik částí a v kontejneru odveze do Alžírska. Zde se díly během šesti kroků opět smontují a auto může vyrazit na africké silnice.

Noor Elimene má díky tomu práci. Možná si časem našetří na nové auto a bude jezdit do zaměstnání fabií nebo ibizou. Provoz ji vyjde levně. Litr benzinu se tu na zaprášených pumpách prodává za čtyři koruny.

Autoři:
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...