Automobilka Škoda Auto 27. července oficiálně zahájila výrobu modelu Octavia ve...

Automobilka Škoda Auto 27. července oficiálně zahájila výrobu modelu Octavia ve městě Relizane v Alžírsku. | foto: ČTK

Mise Afrika. Škodovka začala vyrábět auta v alžírském městě Relizane

  • 35
Automobilka Škoda Auto začala nedaleko města Relizane na severu Alžírska vyrábět Octavie. Nová továrna Volkswagenu a alžírské firmy Sovac byla slavnostně otevřena ve čtvrtek. Auta se v ní ale montuji už od května.

Kromě Octavií se zde vyrábějí Seaty Ibiza a Volkswageny Golf a Caddy.

Mladoboleslavská automobilka tak chce posílit pozici na africkém trhu a hlavně se zbavit vysokých cel, které alžírská vláda na dovoz aut uvalila. Nová fabrika, která leží 280 kilometrů od hlavního města Alžíru, se začala stavět v listopadu loňského roku. Výroba jede na čtyřech montážních linkách. První auta z nich sjela v květnu. Denně jich tu dokončí na dvě stovky.

„Do konce letošního roku plánujeme v Relizane vyrobit přibližně 2 200 Octavií. V roce 2018 tady začneme montovat i Fabie. Příští rok bychom tak rádi dodělali asi pět a půl tisíce škodovek,“ řekl na slavnostním​ otevření továrny šéf výroby společnosti Sovac Jiří Nosek.

Celkem se podle něj letos v celé továrně vyrobí asi 17 tisíc aut všech čtyř modelů.

Kapacita továrny je asi 40 tisíc aut. Práci zde našlo 550 místních lidi, v delším časovém horizontu by mělo vzniknout až 1 800 pracovních míst. Další místa vznikají v dodavatelských a logistických firmách, které se na fabriku napojují. Na výrobu dohlížejí experti všech tří značek koncernu.

„Před zahájením sériové výroby jsme do Afriky vyslali odborné týmy. Specialisté Škody a dalších koncernových značek školili zaměstnance nového montážního závodu v oblastech výroby, logistiky a řízení kvality. Alžírští vedoucí prošli několikaměsíčním kvalifikačním programem. Také Škoda Octavia absolvovala před počátkem sériové výroby náročný testovací program v horkém a suchém klimatu Alžírska,“ řekl mluvčí Škodovky Tomáš Kubík.

Octavie a příští rok i Fabie z nové fabriky zatím zamíří jen na alžírský trh, kde je po autech obrovská poptávka. „První vozy, které z továrny v Relizane vyjely, byly okamžitě pryč. Už teď máme objednávky na dva tisíce aut, tedy celou naši letošní produkci,“ řekl Jiří Nosek.

Start montážního závodu má ale i další důvod. Tím, že se auta smontuji z dovezených dílů až na místě, se automobilky zbaví vysokých cel, která jsou na dovoz aut uvalena. Škodovka není v Alžírsku žádný nováček. Fabie i spotřeby jsou v ulicích vidět docela běžně. Auta z mladoboleslavské automobilky se sem dovážejí už od roku 2002.