Volkswagen Up! stál modelem pro nový vůz značky Škoda, který představí v září

Volkswagen Up! stál modelem pro nový vůz značky Škoda, který představí v září | foto: Volkswagen

Škodovka odstartuje výrobu nového vozu v říjnu, představí ho ve Frankfurtu

  • 136
Mladoboleslavská škodovka potvrdila, že nový malý vůz představí v září na autosalonu ve Frankfurtu. Sériová výroba začne v říjnu, vyrábět se bude v Bratislavě. Zatím se neoficiálně hovoří o ceně kolem 180 tisíc korun.

Nové škodovky, dlouhé maximálně 3,5 metru, budou velmi podobné malým vozům od Volkswagenu a Seatu. Vyrábět se budou na jedné lince v Bratislavě. Stejně vznikají minivozy tří značek v Kolíně, pro automobilky je takový způsob efektivnější.

Informace ze zdrojů z automobilky a od dodavatelů poprvé částečně oficiálně potvrdil i Volkswagen. "VW Slovakia začne s produkcí vozů New Small Family v druhé polovině roku 2011," sdělila mluvčí VW Slovakia Daniela Rütsch.

Finální podobu vozu ještě automobilky neukázaly

Název nového vozu automobilka zatím nezveřejnila, stejně jako cenu. Mezi prodejci se nicméně mluví o částce kolem 180 000 korun. Ročně by měla Škoda Auto prodat až sto tisíc kusů. "Předskokanem" pro nové miniškodovky budou nejmenší volkswageny, jejichž montáž začne už v srpnu. V říjnu začnou v Bratislavě kompletovat i malé seaty.

Koncernu dosud společné malé auto chybělo, ale jeho finální podobu ještě automobilky neukázaly. Společný vůz označovaný jako New Small Family se bude lišit hlavně přední maskou.

Škoda vstupuje s minivozem do úplně nového segmentu aut. Půjde nejspíše o hlavní novinku pro letošní sezonu, i když vzhledem ke startu výroby a postupnému plnění dealerské sítě hlavní prodej začne až na začátku příštího roku.

Malé vozy mají podle odborníků v Česku budoucnost

V Česku prodeje nejmenších aut klesají, za loňský rok o více než sedm tisíc. Pokles zájmu o malé vozy pocítil i kolínský závod TPCA, jemuž loni klesla výroba o více než desetinu.

I přes dočasný útlum zájmu mají podle analytiků malá auta perspektivu. "Nejmenší auta určitě svoji budoucnost mají, a to zejména v západní Evropě, jako druhé či třetí auto do rodiny nebo pro specifické obory podnikání," míní Petra Šafková z PricewaterhouseCoopers.

Pro malá auta podle ní mluví i demografické údaje: rostoucí počet starších lidí či jednočlenných domácností.

Koncern chce ročně vyrobit 250 až 300 tisíc malých vozů. MF DNES zjistila, že kromě tří různých značek se budou vyrábět ve dvou odlišných provedeních: levnější Basic s nižší výbavou a dražší, komfortnější High. O cenách ještě automobilky nemluví.

Lidé mají zájem o vozy Superb Combi a Yeti

Vývoj nového vozu je už u konce, prototyp je hotový a dodavatelé součástek už připravují nástroje pro sériovou výrobu. S jejím začátkem se počítá na začátek příštího roku. Půjde o vůz velikostně a výbavou mezi fabií a octavií.

Nadále platí i plán vyrábět stejně velké a podobné auto i pod značkou Seat, tedy na stejném principu jako koncernové minivozy. Šéf Škody Auto Winfried Vahland už dříve uvedl, že si dokáže představit ještě další rozšíření modelových řad. Má jít třeba o velkoprostorový rodinný vůz.

Škoda, která včera ohlásila nový prodejní rekord 762 tisíc aut, navíc letos výrazně posílí výrobu vozů Yeti a Superb Combi, na které kvůli velké úspěšnosti čekají zákazníci i přes tři měsíce.

Podle některých dodavatelů má počet vozů Yeti ročně ze současných zhruba padesáti tisíc stoupnout až na dvojnásobek. "Posílíme výrobu vozů Yeti i Superb Combi během několika týdnů, kdy dojde k přesunu výroby roomsterů z Kvasin do Vrchlabí," řekl mluvčí Škody Auto Rudolf Dreithaler.