Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovka prodává nejvíc aut v historii. Fabie a superby však ztrácejí

  4:02aktualizováno  4:02
Škoda Auto sice trhá rekordy prodejnosti, ale jen u některých modelů. Třeba prodeje fabií a roomsterů trvale klesají. Pokles zaznamenala automobilka i u nejvyššího modelu Superb. Ten však letos dostane facelift. Měla by také přijít nová karosářská verze rapidu a nejvíc škodováci spoléhají na octavie 3. generace.

Prodeje fabií jsou stále dolů. Přesto patří mezi neprodávanější vozy na našem trhu. Ilustrační snímek. | foto: Škoda Auto

Škoda Auto kráčí ke svému ambicióznímu cíli prodávat do roku 2018 1,5 milionu aut ročně. K plánu současného šéfa Winfrieda Vahlanda udělala loni další krok a automobilka dosáhla dalšího historického rekordu. Za celý rok prodala firma 939 tisíc aut, což je o 6,8 procenta více než před rokem (více o prodejích čtěte zde).

Může se hodit

Vybíráte nové auto? Dejte na ověřenou kvalitu a kupte si Škodovku. Širokou nabídku aut najdete na automodul.cz/Škoda.

Pozitivní čísla však ukazují i jeden problém - automobilku táhnou nahoru hlavně octavie a terénní yeti, druhý nejprodávanější model fabia má naopak potíže. Za rok jich automobilka vyrobila 240 tisíc, tedy o desetinu méně než před rokem. Ke zrychlení propadu došlo hlavně v druhé polovině roku, ještě v pololetí fabie ztrácely meziročně jen tři procenta.

Fabia čelí čím dál větší konkurenci ve své třídě i faktu, že už patří spíše mezi vývojově zastaralejší vozy. Automobilka plánuje uvedení nového modelu na trh až příští rok. Podle informací od dodavatelů už v Boleslavi ani nepočítají s tím, že by fabie vyráběli v takovém množství jako kdysi. "Z jedné strany jsou tlačeni menšími auty, z druhé zlevněním větších modelů. Není to lehká situace," komentoval jeden z dodavatelů.

I na českém trhu automobilka s fabiemi loni propadla o více než dva tisíce vozů, avšak stále patří bezkonkurenčně mezi nejprodávanější tuzemská auta. Prodejům v kategorii malých aut se však celkově příliš nedařilo, především kvůli konkurenci vozů nižší střední třídy, které dál zlevňovaly.

Škodě klesají i prodeje superbu, který letos čeká facelift. Navíc v druhé polovině roku se podařilo pád zpomalit, nakonec jeho prodeje spadly jen o 6,5 procenta. Naopak loni automobilka zastavila propad v prodejích roomsteru, u kterého se předpokládá, že ho v prodejích brzy předhoní nové citigo. U tohoto vozu do města, stejně jako u novinky rapid, však platí, že jsou v prodeji příliš krátkou dobu.

V zahraničí táhnou Rusko a Čína

V případě rapidu je však zájem spíše rozpačitý. Za růstem prodejů o téměř sedm procent stál v procentním vyjádření yeti (růst odbytu o 24,9 procenta), v absolutních číslech octavia, která se už blíží téměř polovičnímu podílu na celkové výrobě automobilky. Podíl yetiho by mohl také narůst, neboť se chystá jeho výroba v Rusku a Číně.

Právě Rusko a Čína patří k hlavním tahounům prodeje. V Rusku už loni prodeje atakovaly po více než třetinovém růstu hranici sta tisíc, největší trh Škody Auto, Čína, zaznamenal posílení o sedm procent. V obou zemích chystá automobilka rozšiřování výroby.

Není přitom jisté, zda se letos podaří automobilce dál růst nad milion. "Automobilový rok 2013 celkově nebude jednoduchý. Nové modely značky Škoda a naše dobrá pozice na mezinárodních trzích jsou však pro naši značku dobrým základem," říká Vahland. Automobilka nečeká příliš velký růst v Evropě, i když například v Německu i Velké Británii loni posílila. "Zejména v Evropě nebyla na některých trzích odbytová krize ještě překonána. Nicméně mimo Evropu počítáme s dalším růstem," řekl Werner Eichhorn, člen představenstva společnosti Škoda pro oblast prodeje a marketingu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Ivan Bartoš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu...
Lidé na volby prosázeli už 60 milionů. Hitem jsou sázky na Piráty a SPD

Volby jsou sice až v pátek, ale sázkaři mají jasno už teď. Vyhraje je hnutí ANO, naprosto bez diskusí. Druhá ČSSD bude ráda, že předstihne třetí komunisty. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.