Prodeje fabií jsou stále dolů. Přesto patří mezi neprodávanější vozy na našem trhu. Ilustrační snímek.

Prodeje fabií jsou stále dolů. Přesto patří mezi neprodávanější vozy na našem trhu. Ilustrační snímek. | foto: Škoda Auto

Škodovka prodává nejvíc aut v historii. Fabie a superby však ztrácejí

  • 61
Škoda Auto sice trhá rekordy prodejnosti, ale jen u některých modelů. Třeba prodeje fabií a roomsterů trvale klesají. Pokles zaznamenala automobilka i u nejvyššího modelu Superb. Ten však letos dostane facelift. Měla by také přijít nová karosářská verze rapidu a nejvíc škodováci spoléhají na octavie 3. generace.

Škoda Auto kráčí ke svému ambicióznímu cíli prodávat do roku 2018 1,5 milionu aut ročně. K plánu současného šéfa Winfrieda Vahlanda udělala loni další krok a automobilka dosáhla dalšího historického rekordu. Za celý rok prodala firma 939 tisíc aut, což je o 6,8 procenta více než před rokem (více o prodejích čtěte zde).

Pozitivní čísla však ukazují i jeden problém - automobilku táhnou nahoru hlavně octavie a terénní yeti, druhý nejprodávanější model fabia má naopak potíže. Za rok jich automobilka vyrobila 240 tisíc, tedy o desetinu méně než před rokem. Ke zrychlení propadu došlo hlavně v druhé polovině roku, ještě v pololetí fabie ztrácely meziročně jen tři procenta.

Fabia čelí čím dál větší konkurenci ve své třídě i faktu, že už patří spíše mezi vývojově zastaralejší vozy. Automobilka plánuje uvedení nového modelu na trh až příští rok. Podle informací od dodavatelů už v Boleslavi ani nepočítají s tím, že by fabie vyráběli v takovém množství jako kdysi. "Z jedné strany jsou tlačeni menšími auty, z druhé zlevněním větších modelů. Není to lehká situace," komentoval jeden z dodavatelů.

I na českém trhu automobilka s fabiemi loni propadla o více než dva tisíce vozů, avšak stále patří bezkonkurenčně mezi nejprodávanější tuzemská auta. Prodejům v kategorii malých aut se však celkově příliš nedařilo, především kvůli konkurenci vozů nižší střední třídy, které dál zlevňovaly.

Škodě klesají i prodeje superbu, který letos čeká facelift. Navíc v druhé polovině roku se podařilo pád zpomalit, nakonec jeho prodeje spadly jen o 6,5 procenta. Naopak loni automobilka zastavila propad v prodejích roomsteru, u kterého se předpokládá, že ho v prodejích brzy předhoní nové citigo. U tohoto vozu do města, stejně jako u novinky rapid, však platí, že jsou v prodeji příliš krátkou dobu.

V zahraničí táhnou Rusko a Čína

V případě rapidu je však zájem spíše rozpačitý. Za růstem prodejů o téměř sedm procent stál v procentním vyjádření yeti (růst odbytu o 24,9 procenta), v absolutních číslech octavia, která se už blíží téměř polovičnímu podílu na celkové výrobě automobilky. Podíl yetiho by mohl také narůst, neboť se chystá jeho výroba v Rusku a Číně.

Právě Rusko a Čína patří k hlavním tahounům prodeje. V Rusku už loni prodeje atakovaly po více než třetinovém růstu hranici sta tisíc, největší trh Škody Auto, Čína, zaznamenal posílení o sedm procent. V obou zemích chystá automobilka rozšiřování výroby.

Není přitom jisté, zda se letos podaří automobilce dál růst nad milion. "Automobilový rok 2013 celkově nebude jednoduchý. Nové modely značky Škoda a naše dobrá pozice na mezinárodních trzích jsou však pro naši značku dobrým základem," říká Vahland. Automobilka nečeká příliš velký růst v Evropě, i když například v Německu i Velké Británii loni posílila. "Zejména v Evropě nebyla na některých trzích odbytová krize ještě překonána. Nicméně mimo Evropu počítáme s dalším růstem," řekl Werner Eichhorn, člen představenstva společnosti Škoda pro oblast prodeje a marketingu.