"Lidé se začali vracet do autosalonů a začali se ve větší míře zajímat znovu o naše auta. Zlevňovali jsme i dříve, ale nebylo to tak razantní," pochvaluje si nový ceník šéf prodejů Škody Auto ve střední Evropě Jan Hurt.
Jeho slova potvrzují i prodejci. "Zejména poslední týden byl velmi dobrý, prodeje se dostaly na běžnou úroveň," říká Jiří Tůma z Auto Tukas.
I když ceníkově jsou fabie stále nad 200 tisíci korunami, u některých dealerů klesla cena pod tuto hranici. "Došlo i k přecenění aut skladem, takže se pod dvě stě tisíc dá dostat," podotkl Tůma.
Nový ceník přinesl i zásadní změnu v náhledu Škody na český trh: po dlouhé době končí "vlastenecká přirážka", jak někteří zákazníci nazývali fakt, že škodovky byly u nás dražší než v zahraničí.
Škodě tak v Česku utíkali zákazníci: značka pomalu začala mít punc drahého vozu, navíc řadu skalních příznivců Škody tento rozdíl, zčásti způsobený rychlým pádem eura vůči koruně, rozhořčil a přešli k levnějším značkám. Jiní si škodovky přivezli třeba z Německa. Podle odhadů Škody však šlo řádově jen o stovky vozů, jejich počet však narůstal.
"Legálně tomu zabránit nešlo, takže jediný způsob je cenová harmonizace, kterou teď provádíme. V Česku zlevňujeme, v některých zemích naopak mírně zdražujeme," říká Hurt.
Jan Hurt (39)Vystudoval Elektrotechnickou fakultu ČVUT a po jejím absolutoriu v roce 1993 začal pracovat ve Škodě Auto. Začal v marketingu, dělal i ředitele divize Škoda ve Volkswagenu v Moskvě. Od srpna 2008 je zodpovědný za prodej ve střední Evropě. Mezi jeho koníčky patří sport – zejména cyklistika, hudba a motorky. Je ženatý, má dvě děti. |
Ve kterých zemích se zvýší ceny, však nechtěl prozradit. Může si Škoda v době krize na některých trzích dovolit zdražit? Podle Hurta půjde jen o "drobné a citlivé" změny.
Nový český ceník si pochvalují dealeři. Ti už dokonce založili letos kvůli nespokojenosti s cenami škodovek Sdružení autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Škoda. "Už se nevyplatí do Německa jezdit, ty ceny sledujeme. Rozdíly jsou minimální," dodal Tůma.
Zatím však podíl Škody na českém trhu dál klesá, v říjnu se počty nových registrací dostaly dokonce pod třicetiprocentní podíl na trhu. "Je potřeba vzít také v úvahu to, že údaje o registracích aut mají oproti rozhodnutím o prodeji zhruba dva měsíce zpoždění," oponuje Hurt. Připouští však, že lidé kvůli finanční krizi podstatně více zvažují, zda si auto koupí.
Přesto je na tom český trh pro Škodovku lépe než například Maďarsko. "Tam se prodeje prakticky zastavily. Zhruba pětapadesát procent aut se tam prodává přes leasing a to najednou přestalo," říká Hurt. Věří, že pokud země získá další finanční injekci, prodeje opět ožijí.
Zlevní Škoda ještě? Podle Hurta je už současná změna cen na hranici životaschopnosti. K dalšímu snížení by mohlo dojít podle něj jen v případě poklesu eura až na dvacet korun.
Některé automobilky dál zlevňují své modely. Podle Hurta není dlouhodobé řešení jít pod cenu. Lidem takové vozy ani nedoporučuje kupovat. "Pokud si koupíte nové auto, tak očekáváte za určitou dobu nějakou hodnotu auta. Pokud však mezitím prodejce znovu výrazně zlevní, vůz vám ztrácí hodnotu podstatně rychleji, než jste plánovali," vysvětluje.
Levný Junior? To už ne
Škoda nepůjde do cenové války ani cestou modelů s nižší výbavou. Tak jako například prodávala Fabii Junior, která neměla nárazníky v barvě karoserie, chyběla jí odkládací schránka před spolujezdcem...
Podle Hurta Škodě dosud chybí menší vůz. Koncept vozu Up! by měl takovou mezeru zaplnit. Sice se už nebude vyrábět ve Vrchlabí, jak se původně plánovalo, ale je možné, že se nakonec objeví se znakem Škody. I když vyjede z jiné továrny koncernu Volkswagen.
Škoda příští rok vyrazí s terénním yetim, o němž je Hurt přesvědčen, že bude úspěšný. I když se prodej větších vozů zpomalil. "Yeti má určitě potenciál nejen v Čechách. I proto, že ho uvedeme i s nízkoobjemovými a tím pádem i úspornějšími motory," dodal.