Škodovka vyrazila proti dovozům z Německa, další snížení cen už však nepřijde

  2:39
Ještě před dvěma lety bylo každé druhé v Česku prodané auto s okřídleným šípem Škody Auto. Letos v říjnu už jen tři z deseti. Škodovka po letech v Česku zlevnila kvůli čím dál větší konkurenci základní ceny svých modelů a chce získat znovu lepší pozici na trhu, který jako jeden z mála v Evropě ještě roste. Uspěje?

Šéf prodeje Škody Auto pro střední Evropu Jan Hurt upozorňuje, že už současná změna cen je na hranici životaschopnosti. | foto: David Port, MF DNES

"Lidé se začali vracet do autosalonů a začali se ve větší míře zajímat znovu o naše auta. Zlevňovali jsme i dříve, ale nebylo to tak razantní," pochvaluje si nový ceník šéf prodejů Škody Auto ve střední Evropě Jan Hurt.

Jeho slova potvrzují i prodejci. "Zejména poslední týden byl velmi dobrý, prodeje se dostaly na běžnou úroveň," říká Jiří Tůma z Auto Tukas.

I když ceníkově jsou fabie stále nad 200 tisíci korunami, u některých dealerů klesla cena pod tuto hranici. "Došlo i k přecenění aut skladem, takže se pod dvě stě tisíc dá dostat," podotkl Tůma.

Nový ceník přinesl i zásadní změnu v náhledu Škody na český trh: po dlouhé době končí "vlastenecká přirážka", jak někteří zákazníci nazývali fakt, že škodovky byly u nás dražší než v zahraničí.

Škodě tak v Česku utíkali zákazníci: značka pomalu začala mít punc drahého vozu, navíc řadu skalních příznivců Škody tento rozdíl, zčásti způsobený rychlým pádem eura vůči koruně, rozhořčil a přešli k levnějším značkám. Jiní si škodovky přivezli třeba z Německa. Podle odhadů Škody však šlo řádově jen o stovky vozů, jejich počet však narůstal.

"Legálně tomu zabránit nešlo, takže jediný způsob je cenová harmonizace, kterou teď provádíme. V Česku zlevňujeme, v některých zemích naopak mírně zdražujeme," říká Hurt.

Jan Hurt (39)

Vystudoval Elektrotechnickou fakultu ČVUT a po jejím absolutoriu v roce 1993 začal pracovat ve Škodě Auto. Začal v marketingu, dělal i ředitele divize Škoda ve Volkswagenu v Moskvě. Od srpna 2008 je zodpovědný za prodej ve střední Evropě. Mezi jeho koníčky patří sport – zejména cyklistika, hudba a motorky. Je ženatý, má dvě děti.

Ve kterých zemích se zvýší ceny, však nechtěl prozradit. Může si Škoda v době krize na některých trzích dovolit zdražit? Podle Hurta půjde jen o "drobné a citlivé" změny.

Nový český ceník si pochvalují dealeři. Ti už dokonce založili letos kvůli nespokojenosti s cenami škodovek Sdružení autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Škoda. "Už se nevyplatí do Německa jezdit, ty ceny sledujeme. Rozdíly jsou minimální," dodal Tůma.

Zatím však podíl Škody na českém trhu dál klesá, v říjnu se počty nových registrací dostaly dokonce pod třicetiprocentní podíl na trhu. "Je potřeba vzít také v úvahu to, že údaje o registracích aut mají oproti rozhodnutím o prodeji zhruba dva měsíce zpoždění," oponuje Hurt. Připouští však, že lidé kvůli finanční krizi podstatně více zvažují, zda si auto koupí.

Přesto je na tom český trh pro Škodovku lépe než například Maďarsko. "Tam se prodeje prakticky zastavily. Zhruba pětapadesát procent aut se tam prodává přes leasing a to najednou přestalo," říká Hurt. Věří, že pokud země získá další finanční injekci, prodeje opět ožijí.

Zlevní Škoda ještě? Podle Hurta je už současná změna cen na hranici životaschopnosti. K dalšímu snížení by mohlo dojít podle něj jen v případě poklesu eura až na dvacet korun.

Některé automobilky dál zlevňují své modely. Podle Hurta není dlouhodobé řešení jít pod cenu. Lidem takové vozy ani nedoporučuje kupovat. "Pokud si koupíte nové auto, tak očekáváte za určitou dobu nějakou hodnotu auta. Pokud však mezitím prodejce znovu výrazně zlevní, vůz vám ztrácí hodnotu podstatně rychleji, než jste plánovali," vysvětluje.

Levný Junior? To už ne
Škoda nepůjde do cenové války ani cestou modelů s nižší výbavou. Tak jako například prodávala Fabii Junior, která neměla nárazníky v barvě karoserie, chyběla jí odkládací schránka před spolujezdcem...

Podle Hurta Škodě dosud chybí menší vůz. Koncept vozu Up! by měl takovou mezeru zaplnit. Sice se už nebude vyrábět ve Vrchlabí, jak se původně plánovalo, ale je možné, že se nakonec objeví se znakem Škody. I když vyjede z jiné továrny koncernu Volkswagen.

Škoda příští rok vyrazí s terénním yetim, o němž je Hurt přesvědčen, že bude úspěšný. I když se prodej větších vozů zpomalil. "Yeti má určitě potenciál nejen v Čechách. I proto, že ho uvedeme i s nízkoobjemovými a tím pádem i úspornějšími motory," dodal.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...