Škodovky budou konzervativní

  • 4
Dozorčí rada koncernu Volkswagen potvrdila budoucí směřování mladoboleslavské Škodovky. Bude to konzervativní značka, zatímco třeba španělský Seat se zařadí mezi sportovní vozy. V koncernu Volkswagen skončila éra dlouholetého šéfa Ferdinanda Piëcha a začíná období výrazných změn.

Nástupce Bernd Pischetsrieder se sice své funkce oficiálně ujme až v dubnu, ale už v pátek přesvědčil dozorčí radu o svých nových strategických vizích. Ty patrně významně pozmění politiku největší evropské automobilky i mladoboleslavské Škody.

Pischetsrieder v první řadě prosadil plán, podle kterého se paleta značek koncernu rozdělí už od počátku příštího roku na klasickou a sportovní část. Klasiku budou tvořit značky Volkswagen, Škoda, Bentley a Bugatti, sportovní divizi pak budou zastupovat Audi, Seat a Lamborghini. Skupiny podnikatelsky povedou VW a Audi a budou také odpovědné za jejich výsledky.

Podle zatím nepotvrzených zpráv, které se objevily v německých médiích, by měl v čele skupiny konzervativních vozů stát sám Pischetsrieder. Sportovně zaměřenou divizi by měl vést nový šéf automobilky Audi Martin Winterkorn.

Pischetsrieder chce, aby si značky zachovaly svůj samostatný charakter, ale také aby uvnitř skupin více spolupracovaly při vývoji, výrobě a marketingu. Tím se má dosáhnout toho, aby se auta vyráběná koncernem tolik nepřekrývala a na trhu si tolik nekonkurovala.

Podle analytiků automobilového trhu se Pischetsrieder tímto odpoutal od politiky dlouholetého šéfa Volkswagenu Ferdinanda Piëcha a v největší evropské automobilce mají nastat nové časy. "Pischetsrieder je sám sebou a nevzal by tento post, kdyby měl mít svázané ruce," uvedl pro agenturu Reuters nejmenovaný londýnský analytik.

Dřívější výroky svědčí o tom, že nová politika se může dotknout i Mladé Boleslavi. "Koncern například nyní nabízí ve třídě malých vozů hned tři modely, VWPolo, Škoda Fabia a Seat Cordoba, které si navzájem konkurují. Bohužel však v této velikosti není žádný roadster," citoval budoucího šéfa časopis Spiegel.

Dozorčí rada koncernu v pátek rovněž rozhodla o snížení dlouhodobého investičního plánu. Zatímco původně se mělo v letech 2001-2005 utratit 32 miliard eur, nový rozpočet je na roky 2002-2006 je o miliardu nižší. Důvodem je potěšit akcionáře, kterým vadil vyšší podíl investic vůči tržbám, než jaký je v autoprůmyslu obvyklý.

Třetím klíčovým rozhodnutím pátečního jednání jsou dva personální přesuny. Do čela automobilky Audi nastupuje dosavadní šéf výroby celého koncernu Martin Winterkorn. Dosavadní šéf Audi Franz-Jozef Paefgen se přesune na místo ředitele pro značky Rolls-Royce a Bentley.

Předsedou dozorčí rady Škody Auto se od 1. ledna příštího roku stane Detlef Wittig, místopředsedou bude Jens Neumann. Ferdinand Piëch skládá k 31. prosinci 2001 svůj mandát v dozorčí radě Škody. Škoda Auto se ke změně struktury koncernu odmítla vyjádřit s tím, že je to věcí akcionářů.

, ,