Škoda 105 L

Škoda 105 L | foto: Škoda Auto

Škodovky dominují českým silnicím

  • 10
V početním zastoupení nemají škodovky na českých silnicích konkurenci. I když je český trh už řadu let otevřený dovozu nových i ojetých aut z ciziny, vozy z Mladé Boleslavi zatím konkurenci na čelo žebříčku nepouštějí. Osm z deseti nejčastěji registrovaných aut v Česku nese jméno Škoda.

Do čela žebříčku nejfrekventovanějších vozidel se posunuly favority. Pomohlo jim postupné vyřazování někdejší neohrožené „královny“ českých silnic – Škody 120 – z evidence. Ještě v polovině roku 2003 české silnice brázdilo přes 320 tisíc „stodvacítek“.

Do konce loňského roku ale jejich stárnoucí řady už prořídly na 272 985 kusů a v celkovém pořadí propadly až na třetí pozici, když už je předstihly i felicie.

Náskok škodováckých modelů na pomyslných medailových pozicích je ovšem drtivý. Čtvrtá v pořadí Škoda 105 ztrácí na bronzový stupínek 80 tisíc kusů.

V tabulce následují fabie, octavie, felicie kombi a formany. Až na devátém místě je zahraniční model – Ford Escort, desátý je VW Golf.

Zajímavá je ještě 12. příčka, kterou si s více než 53 tisíci kusů hlídá Škoda 100, i když průměrný věk těchto vozů už překročil třicet let.

Pro takové umístění má ale stovka – modernizovaná podoba klasického „embéčka“ – dobrou výchozí pozici. Byla totiž prvním modelem, kterého se v Boleslavi vyrobilo přes půl milionu kusů. Do roku 1977, kdy se s jejich výrobou končilo, sjelo z výrobních pásů přes 819 tisíc vozů ve verzi 100 a 100 L.

V podobném množství se vyráběly i Škody 105, model 120 pak v součtu všech provedení překročil dokonce milionovou hranici.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA 100 LET AUT ŠKODA články, foto, anketa

Stodvacítky objemem produkce předčily i množství v součtu vyrobených favoritů a formanů. Staly se tak nejúspěšnějším typem až do příchodu Volkswagenu.

„Škodovky s motorem vzadu, ať jakkoli zatracované a podceňované, postavily Československo na kola,“ píší Petr Kožíšek a Jan Králík v knize L&K-Škoda.

„Doma se staly tím, čím byl pro Ameriku před půlstoletím model T. Když se v roce 1964 začal vůz Škoda 1000 MB vyrábět, byl pro většinu československých rodin jen nereálným snem. V druhé polovině 80. let však již svůj automobil, ať již nový či ojetý vlastnila většina československých domácností.“

Investice do výroby i vývoje modernějších vozů a expanze na nové zahraniční trhy – to vše se následně odrazilo i v počtech vyrábených aut. Felicie se v součtu klasické verze i kombíků přehouply přes 1,2 milionu vyrobených aut, milion mají za sebou už i fabie a octavie.

NEJČASTĚJI REGISTROVANÉ VOZY V ČR (stav k 31. 12. 2004)
NEJČASTĚJI REGISTROVANÉ VOZY V ČR (stav k 31. 12. 2004)
ModelPočetPrům. stáří v letech
1. Škoda Favorit286 67914,15
2. Škoda Felicia (nová)281 7957,9
3. Škoda 120272 98522,04
4. Škoda 105192 05522,44
5. Škoda Fabia169 6942,75
6. Škoda Octavia (nová)123 7194,82
7. Škoda Felicia Combi106 9027,84
8. Škoda Forman88 08712,19
9. Ford Escort74 89311,95
10. VW Golf64 44113,41
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu