Appian však kupuje jen torzo strojíren, které v polovině 90. let patřily k největším zaměstnavatelům a výrobcům v zemi a pyšnily se titulem exportér roku. Dnešní Škoda, to už není podnik s dvaceti tisíci zaměstnanci a čtyřicetimiliardovým obratem jako v dobách hojnosti.
Nyní podnik dává práci šesti a půl tisícovkám lidí a loni vyrobil zboží za necelých čtrnáct miliard korun.
Vláda včera rozhodla o tom, že stát prodá Appianu 49 procent akcií Škody a její zhruba čtyřmiliardové dluhy. Jejich součástí jsou i směnky za 1,8 miliardy korun, které jsou splatné v březnu příštího roku a kvůli nimž Škodovce hrozil konkurz.
Nový majitel splacení dluhů vymáhat nebude, a Škoda tak může podnikat bez existenčních obav.
Již na jaře a v létě příštího roku zároveň končí většina velkých škodováckých zakázek a nové podnik už několik měsíců nebyl schopen sehnat.
Po privatizaci českých finančních ústavů totiž nebylo v zemi bankéře, který by se zaručil škodováckým obchodním partnerům, že firma bude skutečně schopna dlouhodobé kontrakty dokončit.
Od nového majitele si proto šéfové Škody slibují, že zajistí financování a garance pro nové zakázky.
„Jsem přesvědčen, že nový majitel postupně rozptýlí obavy našich obchodních partnerů a finančních institucí o budoucnost firmy,“ uvedl škodovácký šéf Martin Roman.
Poté, co Appian získal svolení vlády ke koupi státního podílu v podniku, chybí mu k plnému ovládnutí firmy ještě druhý balík akcií od konkurzního správce.
Za jeho více než padesátiprocentní podíl ve strojírnách nabízí Appian podle informací MF DNES 450 milionů korun.
Konkurzní správce má v majetku původní mateřskou firmu strojíren, která před více než dvěma lety převedla na svou nástupkyni Škodu Holding podstatnou část výroby a později pod tíhou dluhů zkrachovala.
Jednání o koupi správcových akcií chce šéf Appianu pro střední a východní Evropu Antonín Koláček zahájit v nejbližších dnech.
Appian si chce ze Škodovky ponechat hlavně její energetickou část, která vyrábí zejména turbíny, a také dopravní divizi, známou výrobou tramvají, trolejbusů a zejména lokomotiv. Appian zamýšlí zahájit v roce 2006 na severu Čech výstavbu nové tepelné elektrárny se zařízením ze Škodovky za 30 miliard korun.
Na počátku dnes téměř tříletého panování krizového managementu Škody pod vedením Martina Romana dával podnik práci dvanácti tisícům lidí.
Do dnešního dne firma prodala celkem sedm výrobních oborů s patnácti stovkami zaměstnanců. Zejména šlo o výrobnu generátorů a tabákových strojů. Další lidé z podniku odešli v rámci zeštíhlovací kúry v jednotlivých dceřiných firmách.
Prodej plzeňské Škodovky měl daleko k transparentním výběrovým řízením. Těsně před podáváním nabídek totiž odstoupil poradce státu - firma JP Morgan. Investoři zároveň nezískali všechny potřebné podklady k tomu, aby mohli dát jasnou nabídku.
Nakonec se přihlásili jen tři zájemci a státní konsolidační agentura v době sílící hrozby bankrotu podniku dala exkluzivitu Appianu.
Kromě plzeňské Škodovky chce Appian koupit od státu Severočeské doly, sousedící s Mosteckou uhelnou.