Školní nákupy: Američané na síti, Češi tradičně

Nákup studentských pomůcek do nového školního roku pomocí internetu? Ve Spojených státech už takřka pravidlo, v českých podmínkách však stále spíše výjimka. Plných devadesát procent amerických studentů nebo rodičů školáků, kteří mají přístup k internetu, provede letos alespoň část svých nákupů u webových obchodníků. Podle průzkumu provedeného marketingovými společnostmi NPD a Media Metrix tak každý čtvrtý člověk nakupující školní potřeby míří na internet.

Rodiče vybírají pro své potomky po internetu hlavně nové školní oblečení, studenti kromě oděvů výrazně investují do učebnic.

„Středoškolští studenti v USA investují na internetu do učebnic téměř stejně jako do oblečení, což v této kategorii otevírá obrovský potenciál,“ říká viceprezidentka NPD Carol Neithercutová.

Některé české internetové obchody začátek školního roku také pocítily, ovšem v menším rozsahu. „Odbyt školních potřeb se nijak nezměnil. Prodej mobilních telefonů je však v porovnání s minulým měsícem dvojnásobný. To podle mne souvisí s tím, že studenti nastupují na střední a vysoké školy a kupují si nové přístroje,“ míní obchodní ředitel prodejny patro.cz David Vítek. Vliv konce prázdnin připisují srpnovým vyšším tržbám také v obchodě vltava.cz, jehož srpnový obrat 1,5 milionu korun byl o dvanáct procent lepší než červencový výsledek. „Podílel se na tom i vyšší prodej učebnic, zatím ovšem nelze říci přesně, jakou měrou,“ uvedl David Knapp z Computer Pressu, který vltavu.cz provozuje.

Na většině českých internetových obchodů také chybějí zvláštní nabídky a reklamy zaměřené právě na začátek školního roku, bez kterých se v tuto dobu neobejde snad žádný americký webový obchodník.

Naopak „kamenné“ prodejny políčily na zákazníky už v první polovině srpna. „V Kotvě běží akce zaměřené na prodej školních potřeb od 17. srpna. Dětské oblečení, penály či tašky se nabízejí na zvláštních plochách a posílili jsme i příslušná oddělení. Nárůst tržeb v těchto skupinách dosahuje až sedmdesáti procent,“ sdělil generální ředitel pražského obchodního domu Kotva Richard Harazim. V Globusu se první reklamní leták s tematikou nového školního roku objevil dokonce už 12. srpna. „Lidé k nám většinou jezdí nakupovat tak jednou za týden nebo za dva. Kdybychom s nabídkami začali později, mohli bychom některé z nich minout,“ vysvětluje jednatel české sítě Globusu Petr Vyhnálek.

Také ve Spojených státech vydělají na prodeji školního vybavení zatím nejvíce tradiční obchodníci. I přes obrovský rozmach internetu zde ještě není důvěra v internetové dodávky absolutní. Studenti v průměru vyhradí pro internetové školní nákupy třináct procent svých rozpočtů, rodiče mladších školáků takto plánují uskutečnit asi desetinu výdajů.