Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Škrty výrazně omezí počet rychlíků, o lokálky se hejtmani budou soudit

  • 220
Nabídka spojů na české železnici od prosince pravděpodobně výrazně zeštíhlí. Po dnešním jednání vlády s hejtmany je jasné, že stát trvá na škrtech peněz na ztrátové vlaky, s kterými počítá návrh rozpočtu na příští rok. České dráhy nižšími dotacemi přijdou zhruba o 800 milionů korun od státu.

Přístup dvou hlavních zákazníků Českých drah, krajů a ministerstva, se ale liší. Kraje dál trvají na platnosti memoranda uzavřeného úřednickou vládou a objednají si ve většině případů u drah stejný počet vlaků jako letos. A o vyškrtnuté peníze se chtějí se státem soudit.

Ministerstvo dopravy, které dotuje provoz rychlíků, ale bude pravděpodobně šetřit. Zatím je reálné seškrtání osmi až patnácti procent rychlíků.

Všechny teď tlačí hlavně čas. Správa železniční dopravní cesty potřebuje na začátku září vědět, jak budou vlaky jezdit, aby mohla vytisknout jízdní řád.

Ministerstvo dopravy přijde příští rok podle návrhu o 200 milionů na rychlíky. Podle náměstka Ivo Tomana to znamená seškrtání zhruba osmi procent kilometrů, které za rok rychlíky ujedou. "Dráhy nám ale říkají, že se musí škrtat ještě více, aby jim to vyšlo, zhruba dvojnásobek. Škrtat nechceme, ale není jiné řešení," uvedl Toman.

Seznam vlaků plánovaných na odstřel

MF DNES získala seznam rychlíků, které chtějí zrušit. Na některých úsecích úplně skončí, například mezi Pardubicemi a Jihlavou či Krnovem a Jeseníkem. Na většině tratí pak nevyjedou spoje mimo špičku, tedy například mezi desátou a druhou či večer.

"Budeme se na vládě ještě přesvědčovat o dopadech, jaké tyto škrty budou mít na občany," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Podle něj totiž přijdou lidé zrušením rychlíků i o řadu návazných autobusových spojů.

Kraje, které objednávají osobní vlaky na regionálních tratích, nechají zatím objednávku na stejné úrovni. Stát jim přitom chce sebrat 600 milionů korun. Šéf asociace hejtmanů Michal Hašek tvrdí, že takový postup vlády je protiprávní, a chce se kvůli tomu soudit. "Jde o zajištění regionální železniční dopravy, občané se nemohou stát rukojmími právního sporu," tvrdí Hašek.

Memorandum, které zkoumá už i Evropská komise na popud soukromých dopravců, na deset let výrazně omezilo možnost podnikání na železnici konkurentům Českých drah. Podle premiéra Petra Nečase není právně závazné, protože ho neschválila Sněmovna.