Skrytou reklamu označí piktogram PP, s vysvětlením zabere třetinu obrazovky

  1:03aktualizováno  1:03
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání navrhla značení pořadů, ve kterých bude umístěna skrytá placená reklama. Televizím se to příliš nezamlouvá. Šestinu obrazu totiž zabere označení a další šestinu plochy obrazovky si vyžádá vysvětlující text.

Označení skryté reklamy na obrazovce | foto: MF DNES

Do televizních pořadů míří skrytá reklama, divák ji ale zřejmě nepřehlédne. O její přítomnosti totiž bude informovat upozornění na třetinu obrazovky.

Alespoň tak by to mělo být podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta v polovině týdne představila pravidla pro legální formu skryté reklamy – takzvaný product placement. Ten mohou tuzemské stanice využívat od 1. června.

Rada chce, aby byl každý takový pořad označen piktogramem PP (product placement). Písmena by měla být bílá na černém pozadí a ve velikosti minimálně 15 procent obrazovky.

Piktogram, vysvětlující text i hlasové upozornění

Během prvních tří měsíců navíc piktogram musí doprovázet vysvětlující text: "Tento pořad obsahuje komerční sdělení ve formě umístění produktu za účelem propagace zboží a služeb." I velikost tohoto textu by měla být alespoň 15 procent obrazovky. Dohromady tak značení zabere prakticky třetinu celého televizního obrazu.

Označení by se mělo objevit vždy minimálně alespoň na pět sekund, nápis pak alespoň na deset. Znění textu musí zaznít i verbálně.

"Pořad by měl být označen před začátkem a na konci, ale také po přerušení, třeba po reklamě," vysvětluje předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Takto doslovné zadání se ale moc nelíbí jednotlivým televizím. Asociace televizních organizací (ATO), která sdružuje většinu tuzemských stanic, se například vyjádřila ve smyslu, že pořady budou označeny, ale samotné grafické zpracování značky je věcí každé televizní stanice zvlášť.

To, že si televize budou značení navrhovat podle svého, potvrdili i zástupci největších komerčních stanic. "Jakožto člen ATO budeme používat značku PP pro jednotné označení umístění produktu v pořadech. Současně však budeme plně využívat možností zákona," uvedla k tomu Michaela Fričová, mluvčí TV Nova. Podobně se vyjádřila i mluvčí TV Prima Jana Kocová.

V prohlášení ATO dále stojí, že samotné označení by mohlo obsahovat "specifické logo dodavatele produktu", tedy značku firmy. To je ale pro radu dalším rudým šátkem. Loga jednotlivých firem i jejich výčet v rámci značení si jednoznačně nepřeje. "V takovém označení totiž vidíme další reklamní sdělení nad rámec povoleného reklamního času. Proto takové značení odmítáme," říká původem právnička a členka ČSSD Kalistová.

Kalistová: rada bude nejprve diskutovat, pak trestat

Co si však televize v reálu dovolí, je otázka a ukáže to až samotná praxe po prvním červnu.

I sama Kalistová přiznává, že doporučení rady není přímo vynutitelné. "Jde o výklad nad rámec znění zákona, vycházíme při něm z praxe států Evropské unie," říká šéfka RRTV. Osobně prý počítá s tím, že rada bude ze začátku vůči televizím benevolentnější a bude se snažit s nimi spíše diskutovat.

Až po opakovaných prohřešcích budou radní nevhodné praktiky připomínkovat, další fází je zahájení správního řízení. Rada má pro neposlušné televize v rukávu až statisícové pokuty. Pokud s ní televize nebudou souhlasit, může spor skončit až u soudu. Ve finále až jeho verdikty určí pevná pravidla používání skryté reklamy.

Zákon, který začíná platit prvního června, ale jasně zakazuje například používání skryté reklamy u dětských pořadů, v publicistice a zpravodajství. Skrytá reklama také nesmí přímo nabádat ke koupi zboží.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...



Najdete na iDNES.cz