Prodejci skútrů hlasí růst tržeb. Ilustrační snímek

Prodejci skútrů hlasí růst tržeb. Ilustrační snímek | foto: Matěj olivapro iDNES.cz

Češi přesedlávají na skútry, bez řidičáku na motorku jsou hit

  • 155
Prodejci silnějších skútrů s obsahem do 125 kubických centimetrů mohou děkovat ministerstvu dopravy. Jejich prodeje letos vzrostly o desítky procent poté, co ministerstvo zmírnilo podmínky pro jejich řízení.

Všechny skútry do 125 ccm s automatickou převodovkou nyní mohou řídit lidé s řidičským oprávněním pro auto. Ještě loni na ně přitom museli mít speciální řidičské oprávnění. "Je to hlavní důvod většího zájmu a prodejů," myslí si Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Jen za první pololetí letošního roku se u nás prodalo 4 338 motocyklů s obsahem do 125 ccm, v drtivé většině šlo právě o skútry. Pro srovnání: loni za stejnou dobu se prodalo 1 695 motocyklů - nárůst o dvě stě padesát procent si prodejci vysvětlují hlavně úpravou pravidel pro řízení.

"Zájem je podstatně větší, než jsme čekali," říká Petr Hubáček z Hondy. Už loni prodeje skútrů rostly dvojciferným tempem, řada lidí nechtěla čekat až na změnu pravidel.

Podle Hubáčka souvisí velký zájem i se snahou řady lidí najít levnější alternativu k autu, skútry se totiž dají pořídit za ceny kolem padesáti tisíc korun, spotřeba se pohybuje mezi dvěma až třemi litry. Podle něj mezi zákazníky převažují sice muži, početná je však i skupina žen.

"Přivedlo to úplně nový typ zákazníků, kteří na motorkách vůbec nejezdí nebo se k nim vracejí po mnoha letech," říká Hubáček.

Úřady vysvětlovaly změnu snahou o ulehčení dopravě v městech, protože skútry zabírají méně místa a produkují méně emisí. V mnoha zemích navíc stačí k řízení silnějších strojů jen řidičský průkaz na auto. Ministerstvo dopravy však doporučuje, aby si lidé bez zkušeností zaplatili alespoň zkušební jízdu s instruktorem.