Aerolinky přišly v lednu o 11 letadel, která zabavila leasingová společnost. Firmě zbyly 4 stroje, další si teď půjčuje od jiných společností. Ilustrační foto.

Aerolinky přišly v lednu o 11 letadel, která zabavila leasingová společnost. Firmě zbyly 4 stroje, další si teď půjčuje od jiných společností. Ilustrační foto. | foto: Boeing

SkyEurope mění flotilu: místo nejnovějších modelů nasadí 16 let staré boeingy

  • 11
Nízkonákladová společnost SkyEurope zřejmě vyřešila svůj problém s nedostatkem letadel. Během února a března zařadí do flotily ke zbytku čtyř strojů dalších sedm letadel. Nepůjde už ale o nejnovější modely, na které byli cestující aerolinek zvyklí, ale o průměrně 16 let staré boeingy.

Aerolinky tak udělaly velký krok zpět. Dosud létaly s maximálně tři roky starými letadly nové generace boeingů a pyšnily se sloganem o nejmladší flotile na světě. Teď je to spíše naopak.

Šéf SkyEurope Jason Bitter MF DNES potvrdil, že firma již uzavřela kontrakt na pronájem dvou Boeingů 737-500.

Dalších pět letadel bude mít firma po United Airlines, půjde o stroje Boeing 737-300. Jejich věkový průměr: 16 let. Už na jaře ale bude mít firma k dispozici celkem jedenáct strojů a nebude si už muset půjčovat letadla od jiných společností.

Firma, které zejména po lednovém odebrání většiny letadel leasingovou společností (aerolinky měly původně 15 letadel, zbyla čtyři, pozn. red.) věštila řada lidí brzký krach, krizi přestála nečekaně dobře. Zpoždění spojů rychle zmizela, firma létá dál. Pořízení starších letadel je pro SkyEurope podstatně levnější než leasing nových strojů.

Letadla už nebudou barevná

Nedávné záskoky starými letadly jiných společností však pravidelné cestující SkyEurope nepříjemně překvapily.

"Nová" letadla ve flotile SkyEurope poznáte snadno. Budou v bílé barvě a s modrým nápisem SkyEurope. Podle Bittera tak firma ušetří značnou sumu za lakování letadel.

Bitter také slibuje, že firma znovu postupně navýší frekvenci letů na některých spojích, které byly v posledních týdnech omezeny.

Život SkyEurope nyní zkomplikují maďarské aerolinky Wizz Air, které v Praze otevírají svoji základnu a chtějí vystřídat SkyEurope na pozici nízkonákladové jedničky. Firma už oznámila devět linek z Prahy a další dvě brzy přidá. Na rozdíl od SkyEurope bude z Prahy létat úplně novými Airbusy A320.

SkyEurope již podruhé oddálily zveřejnění auditované roční uzávěrky. Jasno není ani o termínu řádné valné hromady. Jednání o vstupu investorů trvají už půl roku. Bitter je nechce komentovat. Podle něj jsou ale ve hře i jiní zájemci než řecko-portugalské konsorcium Sapo-Longstock.

Hlavní akcionář, York Capital, mezitím firmě znovu posunul o měsíc splatnost úvěru na 25 milionů euro. Wizz Air o svých výsledcích mlčí, protože nejsou veřejně obchodovatelnou společností. Vedení firmy ale tvrdí, že jsou v zisku.