SkyEurope nechají přes zimu stát dvě letadla, zruší některé linky

Víme první   15:24aktualizováno  15:24
Druhá největší letecká společnost operující v Praze omezí v zimě svůj provoz z české metropole. SkyEurope plánuje, že nechá na zemi nadcházející dvě až "dvě a půl" letadla, aby minimalizovala ztráty z drahé ropy. Šéfa SkyEurope Jasona Bittera nečekají lehké časy.
Kvůli drahé ropě zruší SkyEurope některé své lety.

Kvůli drahé ropě zruší SkyEurope některé své lety. | foto: Boeing

Do firmy před rokem přišel, aby ji dostal poprvé v historii do zisku. Cena ropy ale mezitím vylétla na více než dvojnásobek. Podle Bittera ale není důvod k tomu, aby firma krachovala.

Jaký vliv má cena ropy na vaše podnikání?
Cena ropy dělá letectví opravdu čím dál těžší. Nám pomáhá na druhou stranu to, že máme nová letadla s nižší spotřebou oproti ostatním. To nám relativně pomáhá oproti konkurenci, která létá většinou se staršími, méně efektivními stroji. Nicméně další vývoj je těžko předvídatelný a nikdo neví, kam cena paliva půjde. Proto počítáme s tím, že zůstane i nadále vysoká.

V zimním letovém řádu rušíte některé destinace, z Prahy například Sofii a Larnacu, ze Slovenska se stahujete například s lety do Irska. Proč?
Rušíme hlavně naše nejdelší lety, které pochopitelně cena ropy tíží nejvíce. Navíc v Irsku dochází k velkému poklesu poptávky. Dost Slováků se odtamtud vrací domů, což dává smysl. A proto cestuje méně lidí a proto ty linky rušíme. Co asi změníme, jsou naše noční lety. Ty musíme prodávat levněji, abychom přitáhli lidi.

Buď je zrušíme, nebo přesuneme na den. Přesun na den se bude týkat například linky z Prahy do Atén. Je to lepší i pro posádky. Nebudeme už přidávat další nové destinace, poslední novou linkou z Prahy bude od podzimu Bari. Když to shrnu, snažíme se ještě více racionalizovat náš provoz. Je možné, že na některých linkách dokonce přidáme další frekvence. Ale musíme se zbavit těch linek, které pro nás nejsou ziskové a dostat se do zisku.

Čekáte, že zrušíte další linky?
Teď to vše počítáme. Mimochodem pro zimu počítáme s cenou ropy za 150 dolarů za barel. Ale nevidíme teď další linky, které bychom museli rušit.

Co budete dělat s letadly, která vám kvůli rušení linek zbudou? Řada jiných společností už omezuje na zimu svou flotilu.
Plánujeme, že dvě až dvě a půl letadla na zimu uzemníme a nebudou létat vůbec. Jedno z nich bude v Praze.

Máte ale objednaná další nová letadla...
Ano, s nimi dál počítáme. Dvě bychom měli dostat v květnu, jedno v červnu. Ale budeme dál vyhodnocovat situaci, zda je skutečně potřebujeme.

Před dvěma týdny jste měli velkou akci, kdy jste letenky prodávali za 24 korun, tedy nejen pod vašimi náklady, ale u takové ceny i pod náklady za letištní taxy. Jaký byl pro takovou akci důvod?
Ta místa jsme nabízeli jen chvíli, něco podobného nabízí občas i Ryanair. Děláme takové akce pravidelně. Jednak z marketingových důvodů, abychom na sebe upozornili i lidi, kteří s námi ještě neletěli, jednak abychom si zvýšili obsazenost letadel. Navíc ne všichni letí za 24 korun obě cesty, zpátky už platí třeba více. K tomu jsou ještě příjmy za odbavená zavazadla.

Může to ale vypadat, jako že vám docházejí peníze a jen potřebujete získat peníze na provoz v dalších dnech a týdnech.
Ne, to je směšné. Když tohle dělá Ryanair, tak se tomu nikdo nediví. (Ryanair je několik let vysoce ziskový, SkyEurope dosud za osm let nebyly v zisku ani jednou, pozn. red.)

Akcie SkyEurope letí prudce dolů, za měsíc ztratily polovinu hodnoty. V čem vidíte důvod?
Je to kombinace mnoha důvodů. Ale hlavní je to, že trh a investoři teď letectví nevěří, akcie všech aerolinek spadly za poslední rok dramaticky.

O vašich hlavních akcionářích jste říkal, že jsou nadšenci pro letectví. Platí to ještě, když akcie tak ztrácí? Nebudete si od nich znovu půjčovat peníze na zimu?
Ano, jsou to nadšenci. Peníze by prodělali, kdyby prodávali akcie teď. Kdyby prodávali akcie, obchodovalo by se s nimi více, než dosud. A objem obchodů s našimi akciemi je extrémně malý. Nicméně jedna holandsko-rakouská skupina investorů nedávno koupila sedm procent našich akcií a veřejně prohlásili, že našemu obchodnímu modelu věří a považují ho za nejlepší pro dobu recese.

Některé nízkonákladové aerolinky na krizi reagují fúzemi, například ve Španělsku Vueling a clickair. Vy o spojení s někým nejednáte?
Ne, teď ne, s nikým jsme nemluvili. Jednáme teď hlavně s letišti, která nějak nepochopila, v jaké situaci se letecká doprava nachází. Většina letišť v Evropě si účtuje čím dál vyšší poplatky, i když objem dopravy poklesne. Není to fér, vůbec nám nepomáhají. Předpokládají od nás, že pokryjeme sto procent nákladů. Nadcházející zimu letiště začnou poznávat, že propásla příležitost nám pomoci, až uvidí klesající počty cestujících. To už se stalo loni na londýnském Stanstedu. Kdyby byla chytřejší, nezdražovala by a neztratila by tak provoz a počty cestujících.

Šéfové největších aerolinek tvrdí, že v Evropě zůstanou po této krizi z nízkonákladových společností jen Ryanair a easyJet, ostatní zaniknou. Co říkáte na toto tvrzení?
Zaměřujeme se na vlastní byznys. Navíc spolu na mnoha linkách nesoupeříme, pro nás jsou hlavní rivalové ČSA v Praze a Austrian ve Vídni.

Jaká je nyní finanční situace SkyEurope? Máte dostatek hotovosti na další týdny?
Nás obchodní model běží dobře a pracujeme na mnoha opatřeních, která by měla zlepšit i naši likviditu. Oznámíme je brzy, ale zatím k tomu nemohu říct více, jsme veřejně obchodovatelná společnost.

Pokud si lidé koupí letenku SkyEurope, mají jistotu, že skutečně poletí a aerolinky do té doby nezkrachují?
Nevidím jediný důvod, proč by neměli letět.

Čtěte v pondělní MF DNES

Ilustrační foto

Přichází konec levného létání? Jaký dopad bude mít na letecké společnosti drahá ropa? Jaké linky se od podzimu zruší z Česka? Čtěte v pondělní MF DNES.

.
Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...



Najdete na iDNES.cz