Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SkyEurope se chovaly arogantně, říká k zahájení vyšetřování jeho podavatel

  9:45aktualizováno  9:45
Slovenská advokátní kancelář Bizoň & Partners podala podnět k zahájení vyšetřování situace kolem bankrotu SkyEurope. Společnost se tak rozhodla poté, co v zahraničí kvůli pádu aerolinek zůstali její zaměstnanci. Okolnosti vysvětlil v rozhovoru pro sme.sk zakladatel kanceláře Juraj Bizoň.

Ilustrační foto | foto: Michal Šula, MF DNES

Proč jste se rozhodli podat podnět na státní zastupitelství?
Měli jsme zaměstnance v zahraničí. Navzdory řádnému zakoupení zpátečních letenek jim společnost SkyEurope zrušila let a jen e-mailem oznámila, že už je jejich věc, jak se dostanou domů. Považovali jsme takový postup SkyEurope za neslušný a arogantní, zachovaly se ke svým zákazníkům v zahraničí nezodpovědně. Evropské právo je na oblast letecké dopravy tak citlivé, že stanovuje odškodné už za několikahodinové zpoždění. Nechat své klienty v zahraničí je všeobecně nepřípustné.

Čtěte: aerolinky skyeurope jsou podezřelé z podvodu

Udělaly pro vás SkyEurope něco?
Jediné, co pro nás SkyEurope udělaly, bylo, že nás informovaly, že jestliže zákazníci použili při platbě za letenku kreditní kartu, mají se obrátit na příslušnou banku, která jim kreditní kartu vydala, a uplatnit právo na náhradu za zrušené lety. Podle textu e-mailu měly být tyto platby bez problémů vráceny a problémy měly vznikat jen těm, kteří platili jiným způsobem.

Když jsme věc začali právně řešit, velmi rychle jsme zjistili, že nás SkyEurope uvedly v omyl, protože banka, která nám kreditní kartu vydala, nám už nic nevrátí. Systém byl vytvořený tak, že banky byly jen zprostředkovateli a tok peněz byl dopředu přesměrovaný k, do té doby utajenému, obchodníkovi v Itálii. Ten podle pravidel až do 180 dnů od reklamace oznámí, jak se žádostí poškozeného zákazníka SkyEurope naloží. Jestliže ale už poslal peníze dál, a už tak u něj nebudou, zákazníkovi nic nevrátí, a dokonce si ještě tuto neúspěšnou reklamační žádost zpoplatní. To znamená, že poškození zákazníci budou platit nějakému právnímu subjektu v Itálii ještě další poplatky za neúspěšné reklamace.

Na druhou stranu v té době SkyEurope mediálně prezentovaly, že je možné, že opět budou létat, protože finanční prostředky nového investora ze zahraničí dorazí v dohledné době, od budoucího správce konkurzní podstaty si odkoupí název SkyEurope pro jinou firmu bez dluhů a jejich byznys vlastně půjde dál.

Proto jste tedy podali podnět na generální prokuraturu?
Ano, to byly důvody, proč jsme podali návrh na přešetření možného podvodu souvisejícího s připravovaným bankrotem SkyEurope, a to jako jeden z 280 tisíc poškozených subjektů, kterému na základě masivní reklamní kampaně byly prodány letenky na lety, které se nakonec neuskutečnily. Jestliže tohle celé bylo provedeno úmyslně, mělo by se jednat o finanční podvod.

Čeho konkrétně se podnět týká?
Máme podezření, že neznámé osoby v úmyslu obohatit sebe nebo jiné a poškodit široký okruh lidí včetně naší společnosti uvedly klienty v omyl, když navzdory procesu restrukturalizace vedly firmu tak, že na svých webových stránkách nabízela služby v podobě prodeje letenek. Myslíme si přitom, že podezřelé osoby už si musely být vědomé, že vzhledem k úpadkové finanční situaci firmy nebudou tyto služby poskytnuty, tím měly způsobit škodu širokému okruhu poškozených.
Dále jsme vysvětlili, že až 21. září se měla uskutečnit schůze věřitelů za účelem odpuštění části dluhů a až tato schůze měla rozhodnout, jestli vůbec se po tomto datu bude létat. Jak mohli prodávat i letenky na lety po tomto termínu a peníze nevrátit?

Můžou se k vám přidat i další klienti, kteří krachem aerolinek přišli o peníze?
Není vyloučené, že v určité etapě vývoje této kauzy bude potřeba provést konkrétní procesní úkony už i za ostatní poškozené a že budeme zastupovat i další. Zatím to ale není z hlediska procesního postupu potřebné. Kdokoliv se může přidat, na našich webových stránkách radíme, kam mají lidé poslat své podání. To se pak připojí k této už zahájené věci a bude se jednat i o nich.

Na Slovensku není přípustné trestní stíhání právnické osoby. Až začne vyšetřování, bude jeho cílem odhalit fyzickou osobu, která měla stát za údajným podvodem?
Jestliže se během pátrání zjistí, že se jedná o podvod, a z jeho spáchání budou podezřelé konkrétní osoby, bude proti nim vzneseno obvinění. V případě jejich odsouzení by odpovědnost přešla konkrétně na ně a z jejich majetku by byli odškodněni klienti, kteří přišli o peníze. Jedná se o samostatný nárok náhrady škody, mimo konkurzní řízení.

Týdeník Trend píše v aktuálním čísle, že hospodaření leteckých společností ve špatné finanční situaci představuje jakousi alternativu pyramidové hry. Letecký byznys je dlouhodobá investice. Není tedy normální, že firma pokrývala příjmy za budoucí lety aktuální provoz?
Žádný zákon nepovoluje leteckým společnostem hrát se svými zákazníky pyramidové hry. Jestliže tohle dělají, pohybují se na tenkém ledě. Podnikání má přece přirozený účel vytvořit zisk a není nezištnou službou veřejnosti. Jestliže se prodávají služby, které budou poskytnuty v budoucnosti, a příjmy pokrývají jen aktuální provozní náklady, nedá se tento stav dlouhodobě udržet a je jen otázkou času, kdy přijde konflikt se zákony.

Měli jste se SkyEurope zkušenosti i v minulosti? Létali jste s nimi?
Ano, občas. Na některé linky na Slovensku měly totiž licenci jen SkyEurope.

Byly nějaké problémy?
Před několika lety mě bez vysvětlení aerolinky nechaly čekat na odlet domů v Amsterdamu 9 hodin. Potom jsem se jim pokoušel vyhýbat. Bohužel neúspěšně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Rakušané se bouří proti německému mýtnému, podají žalobu u EU

Rakousko podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. Oznámil to rakouský ministr dopravy...  celý článek

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.