Letos firma kupuje jediný boeing, který už začal létat z Prahy. Namísto plánovaných deseti nových letadel příští rok společnost koupí jen tři stroje, v roce 2010 čtyři. Celkem má SkyEurope patnáct letadel, v Evropě mají nejmladší flotilu s průměrným stářím rok a pár měsíců.
"Rád bych měl klidně letadel více, ale musíme si na ně vydělat," řekl MF DNES šéf SkyEurope Jason Bitter. Firma podle něj přehodnotila plán rozvoje, aby se dostala v příštím roce do zisku.
Bitter vystřídal v čele aerolinek zakladatele společnosti před rokem a jeho cílem je firmu dostat co nejrychleji do zisku. Letos to však podle něj opět nebude. "Kdyby zůstaly ceny ropy na stejné úrovni, už v zisku jsme," tvrdí Bitter. Podle něj už letos firma ve svých kalkulacích počítá s tím, že ropa bude stát až 150 dolarů za barel.
Co na trvalé ztráty říkají akcionáři? "Jsou to nadšenci pro společnost," řekl. Akcie SkyEurope na vídeňské burze za rok klesly ze 4,5 eura na 1,38 eura.
. SkyEuropeNejvětší středoevropská nízkonákladová společnost se sídlem v Bratislavě. Firma začínala v roce 2001, v Praze působí od roku 2006 a je zde druhou největší leteckou společností. V Evropě má nejmladší flotilu letadel.Od svého založení ještě nebyly aerolinie ani jeden rok v zisku. |
Předchozí vedení mělo jasnou strategii: co největší růst, bez ohledu na hospodaření. I proto se dosud aerolinky nedostaly ze ztrát, na druhou stranu získaly značný tržní podíl i stálé zákazníky.
"Nestačí mít jen plné letadlo, ale hlavně mít takové výnosy, které let zaplatí. Každopádně pro aerolinky přichází teď kvůli ropě velmi těžké období," míní analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. EasyJet například ve středu oznámil trojnásobně vyšší ztrátu za poslední půlrok.
Vyšší ceny letenek
Drahá ropa přinutila také SkyEurope ke zvýšení ceny o několik procent, i když skutečná cena letenky je pro většinu lidí ještě vyšší. Firma zavedla poplatky za zavazadla, zdražila také sazbu za platbu kartou při rezervaci letenky.
"Naše letenky byly zbytečně levné na to, jaký produkt nabízíme," míní Bitter. A nevylučuje, že přijdou další poplatky. Ceny letenek SkyEurope v některých termínech předstihly i ceny Českých aerolinií.
Už během poslední zimy se firma zbavila některých opcí na nákup nových letadel. Firmě navíc musel největší akcionář, fondy York Capital, půjčit další peníze.
SkyEurope pod Bitterovým vedením zrušily základny v Budapešti a Krakově a osekaly počet měst, kam létají. Svá letadla teď má firma jen v Praze, Bratislavě a Vídni.
Některé experimenty nového vedení však rychle skončily – například velmi krátké letecké linky. Firma už zrušila spojení mezi Prahou a Bratislavou nebo Vídní, teď škrtla i rakouskou linku Vídeň – Innsbruck. V Praze nových linek přibývá, posílily hlavně spoje do Itálie a Španělska.
Nízkonákladovky čekají krušné roky a lze předpokládat, že ne všechny vydrží. Vlna krachů už začala v USA, v Evropě zdejší aerolinky ještě drží polštář slabého dolaru, díky kterému je zdražující ropa tolik nebolí.
"Za několik let budou v Evropě tři čtyři takové společnosti. Teď jich je přes padesát, což je absurdní," řekl nedávno šéf francouzské pobočky easyJetu François Bacchetta.