SkyTeam žádá v USA o výjimku

Americká Delta Airlines a francouzská Air France, hlavní členové globální letecké aliance SkyTeam, podaly v USA žádost o imunitu před antimonopolními zákony. Tu žádají i pro své alianční partnery, tedy kromě italské Alitalia i pro České aerolinie. Tento krok jim má umožnit užší koordinaci cen letenek a letových plánů pro transatlantické lety.

„Všechny čtyři přepravci chtějí na linkách přes oceán sdílet společnou cenovou a prodejní politiku. Normální spolupráci (code sharing) schvaluje americké ministerstvo dopravy, k možnosti společných cen se už musí vyjádřit i antimonopol,“ potvrdil marketingový viceprezident ČSA Václav Král, který má tato vyjednávání v ČSA na starost.

Americké regulační úřady už v minulosti daly najevo, že nemíní dát jakoukoliv výjimku aeroliniím z těch zemí, které nemají s USA uzavřenu dohodu o „otevřeném nebi“. S Itálií a Českou republikou ale Američané tuto dohodu uzavřeli a ČSA a Alitalia by tak měly imunitu, potřebnou pro fungování SkyTeamu, dostat bez problémů.

Francouzi mají svůj trh pro americké společnosti zcela otevřít podle tři roky staré smlouvy v roce 2003. Nyní však obě země jednají o tom, že by tento termín mohl být ještě výrazně kratší. SkyTeam by tak v USA neměl mít s udělením výjimky před antimonopolními zákony větší problémy.

Před týdnem podobnou žádost jako SkyTeam podaly i Airways a American Airlines, členové aliance Oneworld. „Britové ale nemají s Američany uzavřenu dohodu o otevřeném nebi. U antimonopolu se navíc prokazuje faktické umožnění přístupu na domácí trh. Britové mají v tomto ohledu velký problém s londýnským letištěm Heathrow,“ uvedl Král.

Z Heathrow totiž kvůli vlastněným slotům, což je v podstatě časový prostor, který firma na letišti vlastní pro odbavování svých letadel, létají do USA  jen British Airways s  American Airlines a další dva přepravci, United Airlines a Virgin. To se Američanům vůbec nelíbí.

ČSA, které se staly členy SkyTeamu letos v březnu, musí podle Krále ještě zažádat o povolení Český antimonopolní úřad. Ten se zlobí, že ještě nebyl o vstupu do aliance oficiálně informován. To chtějí nyní ČSA napravit a zároveň požádají o povolení cenové a prodejní spolupráce se SkyTeamem na dlouhých linkách, obdobně jako teď žádají americký antimonopol.