Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slabinou kočárků jsou brzdy a stabilita strana

aktualizováno 
Výběr kočárku patří k neoddělitelným rituálům při narození dítěte. Chtějí-li však rodiče kočárek, který se s jejich potomkem nepřeklopí v první zatáčce, nerozjede z nejbližšího kopečka a při malé přeháňce nenasákne vodou, nezbývá jim než spoléhat při výběru na svou šťastnou ruku.

Ještě nedávno museli výrobci nechávat dětské kočárky povinně schvalovat v příslušném zkušebním ústavu z hlediska jejich bezpečnosti. Dnes je vše v rukou výrobců a dovozců. A někteří z nich jsou schopni, ve snaze prodat co nejvíce zboží, naslibovat téměř cokoli. Poznat, že nejde jen o plané řeči o tom, jak je kočárek nepřekonatelný a pro dítě bezpečný, lze při výběru bohužel těžko. Rozhodně by to však nemělo být důvodem k tomu vybírat jej pouze podle jeho atraktivního či luxusního vzhledu, vzorku na potahu nebo podle vyšší ceny, která není vždy zárukou kvality. Svědčí o tom výsledky testu sedmi hlubokých dětských kočárků v cenách do devíti tisíc korun. Kromě jednoho, který redaktoři MF DNES dovezli přímo z Polska, všechny nakoupili v pražských prodejnách a obchodních domech. Právě kočárek Firkon koupený v přepočtu za necelé čtyři tisíce korun v tržnici v polské Jelení Hoře byl nakonec největším překvapením. Především se u něj vůbec nepotvrdil názor a často i pravidlo, že levné výrobky z tržišť bývají nekvalitní. Během technických zkoušek mu mohl konkurovat pouze více než dvakrát dražší Herlag. U maminek, které kočárky vyzkoušely v praxi, to Firkon vyhrál na celé čáře. "Ten bych si koupila," prohlásila po absolvování procházky se čtyřměsíční Terezou v kočárku z Polska její maminka Radka Vernerová. Protože vlastní kočárek často převáží v tramvaji, kde je velmi důležité, aby se nerozjížděl, ocenila především klasické brzdy tvořené dvěma špalíky na kovové tyči: "Jsem si jistá, že jsem kočárek skutečně zabrzdila." Na nespolehlivé brzdy si stěžovaly maminky jen u dvou kočárků. U českého Deltim jejich názor potvrdily i technické zkoušky. Plastové brzdy se během nich neustále uvolňovaly, a poté se dokonce ulomila západka, která má kolečka blokovat. Brzdy italského kočárku Chicco Inglessina byly sice podle techniků ze zkušebny v pořádku, ani je si však maminky příliš nepochvalovaly. "S brzdou se velmi špatně manipuluje a asi bych se bála nechat tento kočárek někde na svahu," potvrdila své pochyby Radka Szarvasová. Málo odpružený kočárek jí při ježdění po zahradě připadal také dost těžký. Podobný problém měla Radka Vernerová u vzhledově velmi atraktivního, ale v testu nejhoršího kočárku Deltim, jehož stinnou stránkou nebyly jen brzdy. "Je hodně těžký a špatně se ovládá. Kdybych držela za ruku ještě jedno dítě, moc daleko bych asi nedojela," stěžovala si Radka Vernerová. Každé miminko jednou přijde na to, že svět nemusí poznávat jen v poloze na zádech, a začne v kočárku sedět, naklánět se přes okraj a všelijak se vrtět. Méně stabilní kočárek pak začne připomínat vratkou bárku na rozbouřeném moři, která se co nevidět překlopí. To se při zkouškách boční stability také stalo u čtyřkombinace od firmy Novotný. Důvodem je zastaralý systém spojovacích řemínků u podvozku. Pokud nejsou dostatečně napnuté, kočárek se snadno převrátí i při menším zatížení. "Při napnutí řemínků na maximální možnou míru kočárek požadavkům normy vyhověl, návod se však o nutnosti napnutí řemínků vůbec nezmiňuje," uvedl do protokolu pracovník jablonecké zkušebny Petr Hájek. Jen s odřenýma ušima vyhověly zkoušce stability oba italské kočárky - Chicco Inglessina a Cam. Ze stabilního kočárku se však může velmi snadno stát vratký vozík i bez přičinění výrobce. Stačí například těžší taška s nákupem zavěšená na rukojeti nebo opomenutí použít bezpečnostní popruhy, které mají dítěti zabránit postavit se v kočárku. Na taková možná nebezpečí by však měl při nákupu upozornit nejen prodavač, ale především písemný návod. Někteří prodejci na tento důležitý doklad stále zapomínají.

(Viz Návody u kočárků ještě... str. II)

Vítěz testu

V Jako kočárek pro dítě bezpečný, s nímž se velmi dobře jezdí nejen po městských chodnících, ale i v terénu, lze doporučit Firkon z polské Jelení Hory. Pokud si pro něj rodiče dojedou s některou z cestovních kanceláří, která pořádá levné nákupní zájezdy do Polska, bude Firkon svou cenou okolo 3700 korun také výhodným nákupem.

O testu

* bezpečnost kočárků otestovali pracovníci Strojírenského zkušebního ústavu v Jablonci nad Nisou a poté kočárky prakticky vyzkoušely maminky s dětmi ve věku od sedmi týdnů do devíti měsíců
* výrobci, dovozci ani prodejci kočárků o hodnocení nevěděli a výsledky se dozvídají, stejně jako ostatní čtenáři, až dnes
* veškeré náklady hradila redakce z vlastního rozpočtu

Doporučení

* kočárek si vyzkoušet i s dítětem a zjistit, zda má český návod k obsluze
* ještě v prodejně si ověřit, jestli kočárek nemá nějaká omezení (například maximální nosnost)
* pečlivě uschovat účtenku, případně i záruční list
* zkontrolovat, zda na vnitřních stranách nevyčnívají nějaké součásti, o které by se mohlo dítě poranit
* do města je vhodnější lehčí dvojkombinace
* do terénu se více hodí větší kolečka


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Benzina přejmenovala benzin Natural 95 na Efecta 95.
Nezlevňují. Ceny pohonných hmot v Česku se drží na hladině z minulého týdne

Ceny pohonných hmot v ČR od minulého týdne mírně vzrostly. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil pouze o haléř na průměrných 30,23 Kč za litr. Jeho cena se...  celý článek

(ilustrační snímek)
Cena vajec prudce roste, protože slepic je málo kvůli aféře s fipronilem

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní jedno stojí 3,6 koruny, na začátku roku bylo o dvacetník levnější. Podle...  celý článek

(Ilustrační foto)
Už nejen vejce. Toxický fipronil našli Němci i v dalších potravinách

V Německu se vedle vajec toxický insekticid fipronil našel i v dalších potravinách, včetně pečiva, vaječných salátů nebo vaječných likérů. S odvoláním na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.