Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky bude příští rok ve fondu dle aktuálních plánů chybět 23 miliard korun. Donedávna ministr mluvil až o 50 miliardách.
Hrozba zastavení se týká výhradně staveb, které zcela hradí český státní rozpočet. Při zachování schváleného rozpočtového rámce na ně zbude příští rok jedna miliarda. Naopak stavby placené z evropských fondů musí podle MD pokračovat.
"Je třeba si uvědomit, že v současné době jsou rozestavěny investiční programy z národních zdrojů za více než 70 miliard korun," píše se v plánu.
Plánované projekty
|
Ministerstvo považuje zastavení tolika staveb za nepřijatelné a hodlá "dále hledat zdroje". Ministr financí Eduard Janota však již několikrát prohlásil, že navýšení rozpočtu fondu dopravy nepřipadá v úvahu.
Ministerstvo zároveň představilo plán úspor. Jde vesměs o již dříve zveřejněné nápady. Úřad chce například zrychlit vyvlastňování pozemků, omezit stavby mimoúrovňových křižovatek, změkčit normy pro stavbu dálnic na úroveň rychlostních silnic nebo uplatnit ve větší míře cenové normativy. - více čtěte Stát vymýšlí, jak stavět levnější dálnice
Jak však MD uvedlo, úspory se neprojeví na aktuálně rozestavěných a naplánovaných projektech, nýbrž až v budoucnu při plánování zcela nových silnic a dálnic.
Projekty, které se mohou zmrazit
(pozn. red.: tabulky uvádějí pouze část staveb) |