Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slamečka shání 23 miliard, čtyřiceti dopravním stavbám hrozí pozastavení

  18:38aktualizováno  18:38
Ministerstvo dopravy zveřejnilo krizový scénář pro případ, že se nepodaří sehnat dodatečné miliardy do fondu dopravy. Pokud se peníze neseženou, zastaví se podle úřadu 40 staveb, mimo jiné obchvaty či průtahy Plzně, Českých Budějovic, Ústí nad Labem a Brna. Dalších plánovaných 150 projektů se zřejmě vůbec nezačne stavět.

Dálnice - ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky bude příští rok ve fondu dle aktuálních plánů chybět 23 miliard korun. Donedávna ministr mluvil až o 50 miliardách.

Hrozba zastavení se týká výhradně staveb, které zcela hradí český státní rozpočet. Při zachování schváleného rozpočtového rámce na ně zbude příští rok jedna miliarda. Naopak stavby placené z evropských fondů musí podle MD pokračovat.

"Je třeba si uvědomit, že v současné době jsou rozestavěny investiční programy z národních zdrojů za více než 70 miliard korun," píše se v plánu.

Plánované projekty


-severní a východní část Pražského okruhu
-dálnice D11 (od Hradce na hranici s Polskem)
-úseky na rychlostních silnicích R35
-R52 (od Pohořelice ke státní hranici s Rakouskem)
-R48 (z Bělotína od Frýdku-Místku)
-R43 (moravské propojení D1 a budoucí R35 od Brna do Svitav)
-R49 (od Hulína na státní hranici se Slovenskou republikou)
-obchvat Chrudimi
-obchvat Opavy
-úsek silnice I/11 (od Třince po Jablunkov apod.)

Ministerstvo považuje zastavení tolika staveb za nepřijatelné a hodlá "dále hledat zdroje". Ministr financí Eduard Janota však již několikrát prohlásil, že navýšení rozpočtu fondu dopravy nepřipadá v úvahu.

Ministerstvo zároveň představilo plán úspor. Jde vesměs o již dříve zveřejněné nápady. Úřad chce například zrychlit vyvlastňování pozemků, omezit stavby mimoúrovňových křižovatek, změkčit normy pro stavbu dálnic na úroveň rychlostních silnic nebo uplatnit ve větší míře cenové normativy. - více čtěte Stát vymýšlí, jak stavět levnější dálnice

Jak však MD uvedlo, úspory se neprojeví na aktuálně rozestavěných a naplánovaných projektech, nýbrž až v budoucnu při plánování zcela nových silnic a dálnic.

Projekty, které se mohou zmrazit


-dálnice D47 včetně přivaděčů
-pokračování dálnice D1 na Moravě
-projekty na průtazích a okruzích měst Plzeň, České Budějovice, Ústí nad Labem a Brno
-10 projektů, např. svitavská radiála, obchvat Javorníka, obchvat Dubé, úseky na silnicích I/11 (Mokré Lazce), I/35 (Valašské Meziříčí-Lešná) a I/44 (od Vlachova do Rájce)

(pozn. red.: tabulky uvádějí pouze část staveb)

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.