Setuza loni vykázala miliardovou ztrátu.

Setuza loni vykázala miliardovou ztrátu. | foto: MF DNES

Slavné značky v Setuze skončí

  • 71
Margarín Alfa, olej Vegetol, Lukana či Ceresol, voda po holení Pitralon, mýdlo s jelenem nebo prací prášek Merkur. To všechno vyrábí více než tisícovka lidí v severočeské firmě Setuza. Zatím. Známé značky buď skončí, nebo mohou zamířit do jiných rukou.

"Myslím, že do tří let s výrobou olejů, margarínů, mýdel i pracích prášků skončíme. Nemá to perspektivu. Půjdeme jen cestou výroby biopaliv," uvedl v rozhovoru s MF DNES ředitel Setuzy František Janů. Zaměstnanci se podle něj o práci bát nemusí, naopak s novými investicemi plánuje lidi nabírat.

Důvodem, proč Setuza se svou tradiční výrobou pravděpodobně skončí, je podle něj drtivá konkurence jak mezinárodních koncernů s podobnými výrobky, tak prodejních řetězců, které firmě stlačují výdělky.

"Abychom mohli soupeřit třeba s Unileverem, museli bychom jen do margarínů dát miliardovou investici. Totéž platí o pracích prášcích. Ale nemáme ani 200 milionů korun, abychom je hodili do reklamy," řekl Janů.

Banky se bojí Pitra
Setuza, jejíž tržby loni dosáhly 7,4 miliardy korun, prožívala v posledních třech letech finanční krizi. Sečteno a podtrženo vykázala miliardovou ztrátu.

Vedení podniku zaměstnávají soudní spory se státem, který od ní vymáhá čtyřmiliardový dluh. Ten je nyní na prodej. Také majitelé, skupina kolem kontroverzního podnikatele Tomáše Pitra, znejisťují banky a firma si tak půjčuje jen s velkými potížemi.

Problém olejů a margarínů spočívá podle Janů hlavně v tom, že směřují z 80 až 90 procent do prodejen obchodních řetězců, které však firmě drtivě stlačují marže. Obchodní řetězce nakupují zboží ve výběrových soutěžích. A vítězí ten, kdo nabídne nejnižší cenu.

Zhruba tři čtvrtiny olejů Setuza také vyrábí pod značkami obchodních řetězců, jen zbývající čtvrtina je pod vlastními jmény, jako je známý Vegetol či Lukana. Privátní značky, přezdívané obchodníky "cenoví bojovníci", mají za úkol přilákat do obchodů co nejvíce lidí citlivých na nízké ceny. A těch je většina.

"Mohli bychom přežít jen v případě, že bychom byli schopni dodávat i do zahraničí, a byli tak pro řetězce partnerem. Na to ale nemáme ani tolik peněz, ani tolik odvahy. Stálo by to milardy a nakonec, co z toho? Budeme se bít s nadnárodními giganty po celé Evropě a mít na zboží hokynářské maržičky," říká Janů.

Fakt, že je na trhu olejů a tuků opravdu těsno, potvrzuje i největší konkurent Setuzy, firma Unilever. "Trh je u nás velice konkurenční, protože se v něm v posledních letech objevilo několik nových formátů a inovací. Jestli ho Setuza opustí, je však jen její rozhodnutí," říká mluvčí nadnárodní společnosti Marcela Němcová.

Potvrzuje zároveň, že Unilever nebude šetřit při posilování svého místa na trhu miliardami korun. "Rostlinné tuky jsou pro nás strategická kategorie, v posledních letech jsme udělali velké investice a samozřejmě plánujeme další," dodala.

Odchod z trhu spotřebního zboží by nebyl pro Setuzu premiérou. Loni prodala britské farmaceutické skupině GlaxoSmithKline ochranné známky na zubní pasty Odol, Fluora či Perlička. Podle odhadů až za stovky milionů. Do těchto značek již nemusí investovat, ale ve výrobě Odolu pro Brity pokračuje Setuza dál.

Jedeme na biopaliva
Setuza se chce podle Janů v nejbližší budoucnosti zaměřit jen na výrobu biopaliv. Už nyní rozšiřuje výrobu metylesteru řepkového oleje, který se bude od ledna v zemi plošně přimíchávat do nafty, a zadala si i vypracování projektu na stavbu obřího lihovaru. Líh by se měl zase povinně přidávat jako biosložka do benzinu.

"S výstavbou lihovaru o kapacitě 150 tisíc tun biolihu chceme začít na jaře příštího roku," řekl Janů s tím, že investici odhaduje zhruba na 700 milionů korun.

Celková výroba metylesteru, který má být z poloviny z řepky a z poloviny ze sójového a palmového oleje, má dosáhnout 200 tisíc tun. Jde o objem, který může pokrýt téměř celou počáteční spotřebu biosložek přidávaných do benzinu v celé České republice.

Investice do výroby metylesteru podle Janů stojí zhruba 600 milionů korun, ale firmě přinese tržby přes tři miliardy korun ročně. Podobně by na tom měly být i výnosy nového lihovaru.

Šachy s elektrárnou
Další plánovanou investicí je rozšíření nynější podnikové teplárny. Část vyrábějící elektřinu se má rozšířit o spalovnu rostlinných zbytků při výrobě metylesteru a biolihu, která bude vyrábět "zelenou" elektřinu. Energetický zdroj, na jehož produkci páry a tepla je Setuza životně závislá, byl dříve součástí firmy, před lety jej vedení prodalo.

Na konci loňského roku se přes další tři prodeje dostal energetický zdroj zpátky k podniku, ačkoliv ten ho nevlastní přímo. Majitelem je společnost Ponce spojená údajně s majiteli společnosti Český olej, která Setuzu ovládá.

"Elektrárna je naše," řekl MF DNES podnikatel Tomáš Pitr, který mluví za Český olej. Podle něj dosáhne celková investice do "přestavby" Setuzy včetně elektrárny zhruba tři miliardy korun.

Předseda představenstva Ponce Jan Halakovský na žádost o rozhovor nereagoval. Nové investice podle Janů přinesou také nová pracovní místa a Setuza by i při případném ukončení výroby olejů neměla propouštět, ale naopak by mohla zaměstnat až 1500 lidí.

Definitivní rozhodnutí o podobě Setuzy budou však přijímat noví vlastníci. Kromě dluhu firmy je nyní na prodej i přes 90 procent akcií podniku, který drží Český olej. Ten uzavřel opci na prodej svého podílu s firmou PPF Investments, spojenou s miliardářem Petrem Kellnerem, platnou do konce června.

"Prodej je v zatáčce před cílovou rovinkou," řekl MF DNES Michal Zouhar za Český olej.