Na slavnostech česneku vetřelec nabízel palice ze Španělska

  12:55aktualizováno  12:55
Tašky nebo pytle plné velkých bílých palic si v sobotu odnášeli návštěvníci slavností česneku v Buchlovicích. Ještě ani nezačal kulturní program a mezi centrem městečka a odstavným parkovištěm se táhl proud návštěvníků, kteří si přijeli "ulovit" zásobu třeba i na rok dopředu.

Každý rok přijíždí do Buchlovic kvůli koupi česneku více lidí. Letos byl k dostání u třiceti stánků. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

"Tato akce nabyla za jedenáct ročníků rozměrů, jaké jsme si nepředstavovali, a dokonce ani nepřáli," komentoval celou situaci Miloš Hrdý, který ji vymyslel a dodnes se podílí na její organizaci.

Fotogalerie

Když přitom vzpomínal na začátky, mluvil o tom, že v Buchlovicích stál jediný stánek s česnekem. Letos bylo všech stánků přes stovku, těch s česnekem kolem třicítky.

"Původní záměr byl, že si popovídáme s kamarády, pozveme přátele muzikanty, dáme si vínko," vysvětloval Hrdý. Vše se ale začalo postupně měnit, protože oblíbený a vyhledávaný český a moravský česnek se v posledních letech stával stále více nedostatkovým zbožím.

Proč ale jezdí tolik lidí na česnek právě do Buchlovic? Odpověď je jednoduchá. Organizátoři se snaží zajistit, aby se tady skutečně prodával jen tuzemský česnek. I když, výjimky se najdou. V sobotu se mezi prodejci objevil česnek ze Španělska.

Český česnek

Modrý paličák, který vyniká ostrou pálivou chutí i vůní. Hlavička má průměr většinou kolem 45 mm a je výrazně menší než česnek z ciziny, který má průměr okolo 80 mm. Českých odrůd (např. Vekan, Dukát) je v České republice evidováno 23.

"Bohužel někomu se sem podařilo propašovat zahraniční česnek, což nás mrzí. Mysleli jsme, že to budeme mít úplně čisté," přiznal Jan Kozák, který dohlížel na "čistotu" česneku. Zároveň sám prodával sadbu na česnek a před stánkem měl stále kolem padesáti čekajících lidí.

"Vysvětlit rozdíl mezi českým a dovezeným? To je problém"

Jak se ale pozná český česnek? "To je dost problematické vysvětlovat. Je to podobné, jako bych měl barvoslepému vysvětlovat rozdíl mezi hnědou a zelenou. Prostě se podívám a rozdíl vidím," odpovídal Kozák.

Lidé zároveň diskutovali o cenách, které prodejci nasadili. Nebyly malé, sadbový česnek i 320 korun za kilo, klasický kolem 220 až 250 korun. "To je cena na zabití," postěžoval si jeden z nakupujících. Ihned uslyšel reakci prodávajících: "Cena je veliká, ale ať si to někdo zkusí dělat."

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Nigérie zavedla linku na ohlašování zmetků, vyvolalo to posměch

Ilustrační snímek

Nigerijci mohou nově telefonicky nahlásit kontrolnímu úřadu SON produkty nevalné kvality. Jenomže propagační materiály...

V Česku bude víc cítit plyn. Řízená akce má odhalit úniky

Plyn (ilustrační foto)

V Česku bude příští týden více zapáchat zemní plyn, aby odběratelé mohli snadněji na začátku topné sezony zjistit...

Slevomat rozjel cestovku do exotiky, do tří let chce utržit miliardu

Slevomat slibuje exotiku za ceny až o třetinu nižší než konkurence. Na snímku...

Portál Slevomat založil vlastní cestovní kancelář CK Zanzo, která od listopadu prodává zájezdy do exotických destinací...

Najdete na iDNES.cz