Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vidět a nebýt viděna. Český sledovací systém Věra to umí a jde na odbyt

  16:01aktualizováno  16:01
Tuzemskému výrobci systémů pro sledování a řízení letového provozu Era se daří. I díky navyšování rozpočtu na obranu loni poprvé překonal hranici miliardových tržeb. Jeho nejznámější produkt, pasivní sledovací systém Věra, dokáže najít jiný radar, aniž je sám odhalen, a může sledovat až dvě stě letadel najednou.
Řízení letového provozu.

Řízení letového provozu. | foto: Profimedia.cz

V nově vybudovaném sídle výzkumného a vývojového centra Ery na okraji Pardubic to ještě voní novotou. Zaměstnanci se do čtyřpodlažní budovy se skleněným obvodem, jejíž stavba vyšla na téměř čtvrt miliardy, přestěhovali teprve v lednu. Budova vyplnila volnou plochu nedaleko výrobního areálu a na její střeše se tyčí speciální stožár a antény důležité pro testování systémů, které Era vyrábí.

V budově kromě tří pater plných měřicích a testovacích přístrojů nechybí ani VIP místnost pro důležité návštěvy s krbem a výhledem do zeleně. „Chtěli jsme naše klienty překvapit a ukázat, že nejsme jen čistě technická firma,“ vysvětluje generální ředitel Viktor Sotona.

Era vyvíjí sledovací technologie pro civilní a vojenské účely. Ty prvně jmenované řídí letový a letištní provoz ve více než šedesáti zemích. Najdete je mimo jiné na obřích letištích v Šanghaji, Tokiu nebo v Pekingu, ale třeba i na těžko dostupných ropných plošinách v Severním moři.

To, čím je Era nejznámější, se jmenuje pasivní sledovací systém Věra, který dokáže najít jiný radar, aniž je sám odhalen, a může sledovat až dvě stě letadel najednou. „Věra dokáže zjistit, o jaké letadlo jde, z jaké je letky a s nadsázkou řečeno i to, kdo sedí na palubě,“ říká Sotona. Další typ radaru umí najít i pro běžné radary obtížně zjistitelná letadla jen pomocí radiových nebo televizních vysílačů. V oblasti vojenských radiolokátorů firma nemá konkurenci.

„To, co Era vyrábí, je unikátní technologie a vlajková loď českého zbrojařského průmyslu,“ říká Jiří Hynek z Asociace zbrojního průmyslu. V oblasti vojenské techniky byla pro Eru zlomová zakázka pro NATO na dodávku systému Věra za stovky milionů korun, díky nimž firma získala reference a přístup na další trhy. „Nyní se na nás obracejí země, které jsou členy aliance,“ říká Sotona.

To se projevilo i na hospodaření. Za loňský rok firma přesáhla hranici miliardového obratu, když utržila 1,2 miliardy korun a vydělala zhruba 370 milionů. Zatímco dřív byl poměr zakázek do vojenské a civilní oblasti zhruba 1:1, dnes převažují zakázky vojenské. „Vzhledem k napjaté situaci ve světě je vidět, že se vojenské rozpočty navyšují. Země jsou si vědomy toho, že se musí zabezpečit,“ říká Sotona.

S růstem zakázek začínají být firmě výrobní prostory v Pardubicích těsné, plánuje proto jejich modernizaci a rozšíření i expanzi mimo stávající areál.

Era zaměstnává čtyři sta lidí, z nichž většina pracuje na vývoji technologií a jejich dodávek. Jako většina technologických firem se potýká s nedostatkem zaměstnanců. A protože měla problém přilákat lidi do Pardubic, otevřela pobočky v Praze, Brně, Strakonicích a Uherském Hradišti. „Pobočky jsou v blízkosti univerzit, s nimiž spolupracujeme,“ říká Sotona.

Eru vlastní tuzemská zbrojařská skupina Omnipol, za níž stojí podnikatel Richard Háva, který se v minulosti ocitl u řady kritizovaných zakázek české armády. Dnes žije ve Švýcarsku a firmu částečně předal svým dvěma synům Petrovi a Martinovi. I přes ne úplně dobrou pověst si Sotona Omnipolu jako majitele cení – v rukou předchozích amerických majitelů totiž Era málem zkrachovala. „Na rozdíl od nich Omnipol podporuje výzkum a vývoj, který je pro Eru klíčový,“ dodává Sotona.




Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Další z rubriky

Škoda nabízí odborářům růst platů o 15 procent a pravidelné bonusy

K obdobným protestům se odbory a zaměstnanci naposledy uchýlili ještě před...

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v kolektivním vyjednávání s odbory nabídla růst mezd o 15 procent během 27...

Třinecké železárny kupují firmu Brück AM Zámrsk

Po tříměsíční odstávce hutníci začali se zkouškami s nahřátým materiálem, aby...

Ocelářská společnost Třinecké železárny (TŽ) kupuje českou firmu Brück AM v Zámrsku v Pardubickém kraji. Brück AM...

Jednat s českými řetězci je nejtěžší. Regulace nepomohla, říká šéf Mattoni

Alessandro Pasquale, CEO Karlovarských minerálních vod, rozhovor eko MFD.

Alessandro Pasquale má za sebou rok jednání, který skončil podpisem více než dvaceti smluv. Král českého trhu minerálek...

Najdete na iDNES.cz