Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vidět a nebýt viděna. Český sledovací systém Věra to umí a jde na odbyt

  16:01aktualizováno  16:01
Tuzemskému výrobci systémů pro sledování a řízení letového provozu Era se daří. I díky navyšování rozpočtu na obranu loni poprvé překonal hranici miliardových tržeb. Jeho nejznámější produkt, pasivní sledovací systém Věra, dokáže najít jiný radar, aniž je sám odhalen, a může sledovat až dvě stě letadel najednou.
Řízení letového provozu.

Řízení letového provozu. | foto: Profimedia.cz

V nově vybudovaném sídle výzkumného a vývojového centra Ery na okraji Pardubic to ještě voní novotou. Zaměstnanci se do čtyřpodlažní budovy se skleněným obvodem, jejíž stavba vyšla na téměř čtvrt miliardy, přestěhovali teprve v lednu. Budova vyplnila volnou plochu nedaleko výrobního areálu a na její střeše se tyčí speciální stožár a antény důležité pro testování systémů, které Era vyrábí.

V budově kromě tří pater plných měřicích a testovacích přístrojů nechybí ani VIP místnost pro důležité návštěvy s krbem a výhledem do zeleně. „Chtěli jsme naše klienty překvapit a ukázat, že nejsme jen čistě technická firma,“ vysvětluje generální ředitel Viktor Sotona.

Era vyvíjí sledovací technologie pro civilní a vojenské účely. Ty prvně jmenované řídí letový a letištní provoz ve více než šedesáti zemích. Najdete je mimo jiné na obřích letištích v Šanghaji, Tokiu nebo v Pekingu, ale třeba i na těžko dostupných ropných plošinách v Severním moři.

To, čím je Era nejznámější, se jmenuje pasivní sledovací systém Věra, který dokáže najít jiný radar, aniž je sám odhalen, a může sledovat až dvě stě letadel najednou. „Věra dokáže zjistit, o jaké letadlo jde, z jaké je letky a s nadsázkou řečeno i to, kdo sedí na palubě,“ říká Sotona. Další typ radaru umí najít i pro běžné radary obtížně zjistitelná letadla jen pomocí radiových nebo televizních vysílačů. V oblasti vojenských radiolokátorů firma nemá konkurenci.

„To, co Era vyrábí, je unikátní technologie a vlajková loď českého zbrojařského průmyslu,“ říká Jiří Hynek z Asociace zbrojního průmyslu. V oblasti vojenské techniky byla pro Eru zlomová zakázka pro NATO na dodávku systému Věra za stovky milionů korun, díky nimž firma získala reference a přístup na další trhy. „Nyní se na nás obracejí země, které jsou členy aliance,“ říká Sotona.

To se projevilo i na hospodaření. Za loňský rok firma přesáhla hranici miliardového obratu, když utržila 1,2 miliardy korun a vydělala zhruba 370 milionů. Zatímco dřív byl poměr zakázek do vojenské a civilní oblasti zhruba 1:1, dnes převažují zakázky vojenské. „Vzhledem k napjaté situaci ve světě je vidět, že se vojenské rozpočty navyšují. Země jsou si vědomy toho, že se musí zabezpečit,“ říká Sotona.

S růstem zakázek začínají být firmě výrobní prostory v Pardubicích těsné, plánuje proto jejich modernizaci a rozšíření i expanzi mimo stávající areál.

Era zaměstnává čtyři sta lidí, z nichž většina pracuje na vývoji technologií a jejich dodávek. Jako většina technologických firem se potýká s nedostatkem zaměstnanců. A protože měla problém přilákat lidi do Pardubic, otevřela pobočky v Praze, Brně, Strakonicích a Uherském Hradišti. „Pobočky jsou v blízkosti univerzit, s nimiž spolupracujeme,“ říká Sotona.

Eru vlastní tuzemská zbrojařská skupina Omnipol, za níž stojí podnikatel Richard Háva, který se v minulosti ocitl u řady kritizovaných zakázek české armády. Dnes žije ve Švýcarsku a firmu částečně předal svým dvěma synům Petrovi a Martinovi. I přes ne úplně dobrou pověst si Sotona Omnipolu jako majitele cení – v rukou předchozích amerických majitelů totiž Era málem zkrachovala. „Na rozdíl od nich Omnipol podporuje výzkum a vývoj, který je pro Eru klíčový,“ dodává Sotona.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Volkswagenu hrozí miliardová žaloba za vypovězení smlouvy dodavateli

Kontrolní linka automobilky Volkswagen v německém Wolfsburgu. (8. března 2018)

Německé automobilce Volkswagen, jejíž součástí je i Škoda Auto, hrozí miliardová žaloba o náhradu škody od jejího...

Tesla fixluje, vážné úrazy v továrně vydává za malé nehody, tvrdí server

Tesla 3

Automobilka Tesla neoznámila některé vážné pracovní úrazy svých zaměstnanců v továrně v kalifornském Fremontu a...

Miliardář Křetínský nakupuje rádia. Získává i dvojku trhu Evropu 2

Daniel Křetínský, majitel fotbalové Sparty

Podnikatel v energetice, miliardář Daniel Křetínský posiluje v médiích. Nynější majitel deníku Blesk a týdeníku Reflex...

Najdete na iDNES.cz