Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Akční letáky zabírají více u žen. Kvalita nerozhoduje, důležitá je sleva

  10:42aktualizováno  10:42
Raději máslo vyrobené v zahraničí, nebo dražší české? To je dilema, které čeští zákazníci příliš neřeší. Většinou totiž rozhoduje banální fakt: zda se zboží nachází v akčním letáku. Ne podle své chuti, ale podle slevy se při nákupech řídí 68 procent lidí. Slevy jsou podle průzkumu společnosti GfK důležitějším vodítkem hlavně pro ženy.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Téměř sedm z deseti lidí uvádí, že velmi často nakoupí zboží z takzvaných POS materiálů umístěných na prodejně - mohou to být akční letáky nebo cedulky označující zboží v akci.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci?

Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Slevami se více řídí ženy než muži (78 vs. 57 procent). Nejsou ale velké rozdíly mezi různými věkovými kategoriemi ani podle vzdělání. Výjimku totiž netvoří ani vysokoškoláci. Z nich podle letáků nakupuje 64 procent.

Na druhou stranu v průzkumu společnosti GfK klesá počet těch, kteří letáky dostávají do své schránky a kteří tvrdí, že se jimi při nákupech řídí. Jejich počet letos klesl o tři procenta na 34 procent.

Je pro vaše rozhodování při nákupech nejdůležitější sleva?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 9. ledna 2016. Anketa je uzavřena.

Ne 408
Ano 149

Odpor lidí proti vhazování reklamních materiálů do poštovních schránek navíc roste. Zatímco v roce 2010 mělo varování „Nevhazovat reklamní letáky“ na své schránce osm procent lidí, letos je to podle dotazníku už 17 procent. Téměř třetina (31 procent) lidí pak tvrdí, že sice dostávají domů propagační materiály, ale ignorují je.

Jednou týdně přeplnit košík

Čím dál více lidí také volí variantu nakupování ve velkém - trend velí do obchodu vyrazit třeba jen jednou týdně, ale s pořádně naplněným nákupním košíkem. Alespoň o tom svědčí stoupající zájem Čechů o hypermarkety. Ten roste dlouhodobě, letos však podle průzkumu po výkyvech v minulých letech stoupla obliba hypermarketů u rekordních 48 procent domácností. Tolik jich většinu potravin pořizuje právě v těchto velkoformátových prodejnách.

Oproti období před deseti lety do hypermarketů vyjíždí téměř o desetinu více domácností. U některého zboží lidé v minulých letech přesto preferovali malé specializované prodejny, nicméně tento zvyk je zřejmě také na ústupu.

„Zejména u masa a masných výrobků je situace specifická. V posledních letech lze ovšem sledovat u čerstvých kategorií výraznou změnu trendu. Zákazníci se vrací zpět do velkoplošných prodejen. Na významu vzrostly hypermarkety u všech sledovaných sortimentních kategorií čerstvých potravin,“ tvrdí Pavel Cabal z GfK.

Kde lidé nejvíce utrácejí za jídlo.

Změnu trendu si manažer vysvětluje pestřejší nabídkou sortimentu, který výrazně posílil už druhý rok v řadě. Společnost GfK tvrdí, že si hypermarkety Albert, Globus, Kaufland a Tesco opět upevňují svou dominantní pozici na trhu. Zatímco v nich za jídlo utrácí bezmála polovina lidí, v diskontech Lidl a Penny Market utrácí jen 24 procent domácností.

Menší prodejny typu COOP, Hruška či Flosman si svou pozici zhoršily, preferuje je 10 procent českých domácností, o tři procenta méně než loni. Tyto malé sítě rapidně ztrácely na přelomu tisíciletí. Ještě v roce 1997 měly podporu 62 procent lidí, v roce 2001 však už jen 25 procent.




Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Veterináři v Praze odhalili nelegální sklad s tunami mražených ryb a masa

Filety z mražené tresky.

Veterináři odhalili v Praze 6 nelegální sklad se zmrazenými rybami z Vietnamu, rybími konzervami z Koreje a zmrazeným...

Na letišti už žádné hamburgery. Namísto McDonald’s bude v Ruzyni KFC

KFC

Tam, kde si lidé ještě donedávna kupovali hamburgery od fast foodové společnosti McDonald’s, bude od poloviny prosince...

Inflační jestřáb má být na stokoruně. ČNB hledá, kdo nakreslí Aloise Rašína

Alois Rašín již jednou bankovku zdobil. Šlo o dvacetikorunu vydanou v roce...

Česká národní banka vypsala soutěž na návrh nové stokoruny, které bude vévodit portrét prvního československého...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.