Řada slev na Black Friday je jen velmi zdánlivá, varuje Heureka

  12:22aktualizováno  12:22
Některé slevy, které se zdají vysoké, během výprodejů na Černý pátek nemají nic společného s výhodnými nabídkami. Cena po „slevě“ je totiž často stejná jako průměrná cena daného výrobku na trhu. Velké e-shopy zlevní v průměru o třetinu, ale staré modely zboží, jejichž cena tak jako tak přirozeně klesá.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Vyplývá to ze statistik společnosti Shoptet, na které upozornil srovnávač cen Heureka.cz. Black Friday v současnosti v e-shopech netrvá jeden den jako v minulosti, ale slevové akce trvají prakticky celý měsíc.

„Během této doby sledujeme, že se ceny jednotlivých prodejců od průměru na trhu mohou lišit až o 50 procent. Znamená to, že fantastické slevy často nemají nic společného s výhodnými nabídkami, ale jsou reálně pouze návratem k průměrné ceně na trhu. Je proto dobré ceny i po slevě kontrolovat i s dalšími prodejci,“ uvedl marketingový ředitel Heureka.cz Michal Vodák.

Nejčastější uváděné slevy jsou mezi 30 až 40 procenty, přičemž průměr je 34 procent. „Má to ale háček, ty slevy jsou často na výprodejové zboží - starší modely televizí, elektroniky, mobilů. To znamená, že jde o přirozenou slevu. Tedy před Vánocemi se staré zboží zlevňuje a e-shopy se ho snaží zbavit, pak může dojít ke krátkodobému navýšení a následně po novém roce jde to stejné zboží do novoročních výprodejů,“ řekl Miroslav Uďan z Shoptetu.

„V tuzemském prostředí se fenomén Black Friday vnímá jako poskytnutí nějaké slevy nebo omezeného počtu kusů zboží. Nelze očekávat, že by se situace v následujících letech měla změnit,“ uvedl Adam Pýcha z knihkupectví Knihy Dobrovský. „Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit udat neatraktivní zboží ze skladu. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se v ČR v akcích objevují,“ dodal ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha.

Obchodníci se slevám teprve učí?

Podle ředitele nákupního centra Galerie Vaňkovka Brno Jana Borůvky se obchodníci v ČR se slevami teprve učí pracovat. „Nákupy na Black Friday jsou v zahraničí tradicí již desítky let. V Česku je tato nákupní horečka fenoménem poslední dva až tři roky. Tuzemští zákazníci i obchody se stále teprve učí, jak nejlépe využít potenciál této akce,“ uvedl Borůvka.

V ČR byl Black Friday převážně dominantou e-shopů, to se ale mění. „Na Vánoce by podle našich odhadů měli Češi utratit na internetu přibližně 44 miliard korun. Vrchol lze očekávat v pondělí 10. prosince a následujících dnech, ve kterých by prodeje mohly přesahovat v obratech až miliardu denně,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvedla asociace. Průměrná sleva v e-shopech byla podle Heureka.cz ale jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent.

Když loni na Černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol, zjistila porušení zákona ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo to, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu koupených jablek

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala osmnáct vzorků jablek nakoupených v obchodech s potravinami, diskontních řetězcích, prodejnách se...

Češi jsou věrní značkám s jasným výrobcem. Ale možná jen kvůli slevám

Zákazníci Globusu mohou od října loňského roku využívat  samoobslužné...

Pikok, Finest, Clever, K-Purland, Řezníkův talíř... To je jen pár jmen z mnoha takzvaných privátních značek řetězců....

Prazdroj stahuje z trhu dvě šarže soudků, ty mohou prasknout

Technický manažer Plzeňského Prazdroje Václav Švorc ukazuje, kde se mohou...

Tuzemský lídr pivovarského trhu Plzeňský Prazdroj stahuje z maloobchodu dvě šarže svého pětilitrového soudku piva...

Najdete na iDNES.cz