Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyři slevy z deseti klamou. Podívejte se, na co si dát pozor

  0:01aktualizováno  0:05
Přifouknuté ceny kvůli větší slevě, „likvidace“, slevy jen na papíře. Výčet toho, co horlivého zákazníka čeká v obchodech, by byl dlouhý. Stejně jako řada lidí, kteří se nechali magickou formulí sleva svést. Přinášíme vám průvodce nakupováním ve slevách.

Ta rada bude znít banálně: nakupujte bez emocí. Je však na místě. K obezřetnosti nabádá i Česká obchodní inspekce. Podle ní byl letos při kontrolách slev téměř v polovině případů problém.

„Kontrolujeme akční ceny a výprodeje po celý rok, i po Vánocích. Zhruba ve 40 procentech jsme zjistili nějaké pochybení,“ říká Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce. Přinášíme několik rad, jak se nenechat napálit.

1.Obezřetnost

Sleva je nejlákavější obal zboží, psychologicky útočí na zákazníka domnělou nedostupností, výhodností a exkluzivitou. Je proto důležité mít stále odstup a nakupovat se zdravou dávkou nedůvěry.

Božská sedmdesátiprocentní sleva na nový tablet může, ale nemusí být fér. Slevy v Česku jsou častým nástrojem prodejců a ti je proto vyhání do astronomických výšin. Přitom se často týkají velmi malého objemu zboží, mohou být odvozeny z nereálné původní ceny, z navýšené původní ceny, případně nemusejí být vůbec výhodné. Důležité je proto nákup neuspěchat, nepodlehnout dojmu, že zboží rychle dojde a fakta si jednoduše ověřit. Raději si proto před nákupem prověřte důvěryhodnost prodejce podle referencí ostatních zákazníků a podívejte se na cenové srovnavače typu zboží.cz nebo heureka.cz, kde uvidíte cenovou historii zboží. Možná zjistíte, že zboží je v jiném obchodě levnější i bez slevy.

2.Likvidace

Ačkoli jsou slevové hrátky často dílem marketingu, a bývají těžko postižitelné, někdy zacházejí za hranu zákona. Podle dTestu sem patří i bezdůvodné vyvolání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, nebo časově omezené nabídky, pokud taková reklama neodpovídá skutečnosti.

3.Sleva jen naoko

Zboží je inzerováno se slevou, ve skutečnosti však k jeho zlevnění nedošlo a prodává se za starou cenu. Zákazník to většinou vůbec nepostřehne. Za jednání může být prodejce pokutován, pokud nedoloží, že sleva je odvozena ze skutečné ceny, za níž v minulosti prodával. Například prodejce spotřební elektroniky Euronics letos dostal od ČOI pokutu 50 tisíc korun. Za cenu, z níž slevu odvodil, totiž nikdy předtím zboží neprodával. Slevu počítal z doporučené maloobchodní ceny výrobce, ale neuvedl to.

4.Sleva z přifouknuté ceny

Často diskutovaná praktika obchodníků, která se rok od roku opakuje. Spočívá v jednoduchém triku - krátce před slevou zboží zdražit. Letos se podle analýzy společnosti Apify objevila i u e-shopů Alza a Mall, které zvýšily cenu některých produktů jen chvíli před výprodejovou akcí Black Friday. Výsledná cena následně vypadala vyšší a lákavější. V případě Alzy se koloběžka zdála levnější o 37 procent namísto o 16 procent. Prodejci to omlouvali individuálním pochybením, popřípadě chybou, která vznikla při automatickém přeceňování u mnoha položek najednou.

Ale pozor. Postižitelné takové jednání většinou není. Žádný český ani unijní zákon neříká, z jaké ceny se má sleva odvozovat. Musí však jít o cenu, za kterou skutečně v minulosti obchod zboží prodával. Nezáleží už ovšem na tom, zda včera, před týdnem na pět minut nebo před pěti lety, kdy byla ceny jakožto u horké novinky mnohonásobně vyšší. Ministerstvo průmyslu a obchodu v minulosti nechtělo upravit zákon tak, aby definoval pravidla stanovování slev.

5.Vyprodáno

Zboží, které je v akčním letáku, nebývá na prodejně zastoupeno vždy. Třeba při kontrole v Karlových Varech letos Česká obchodní inspekce zjistila, že pět výrobků, uvedených u prodejce v letáku, si zákazník nemohl za avizovanou cenu koupit, protože po celou dobu platnosti letáku nebyly zastoupeny v prodejně. Na tom, co je inzerováno, by však měl zákazník trvat.

6.Záruka

Na zlevněné zboží není záruka. S tímto tvrzením obchodník nemá šanci uspět. Stejně tak nemůže být na výprodejové zboží kratší záruční doba. „Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze. Na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi,“ vysvětluje právník dTestu Lukáš Zelený.

Ošidné mohou být i akce 3+1, zejména když obchodník při reklamaci tvrdí, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili, vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť, upozornil Zelený.

7.Nakupuji na internetu

Pokud má zákazník pocit, že se nechal napálit při nákupu zboží na internetu, má výhodu. Do 14 dnů totiž může bezdůvodně odstoupit od kupní smlouvy, poslat zboží zpět a nechat si vrátit peníze. U e-shopů je také díky srovnávačům cen jednodušší ověřit si ceny u konkurence.

8.Špatně naúčtovaná sleva

V kamenných prodejnách si zákazník musí dát pozor na to, aby mu prodavač správně naúčtoval slevu u pokladny. Pokud k tomu nedojde, měl by trvat na slevě, inzerované například v akčním letáku nebo u regálu. Rozhodně na ni má nárok. „Častý problém vidíme v tom, že si lidé ceny nezkontrolují,“ uvedl mluvčí ČOI.

Autor:


Nejčtenější

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...



Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Cestovky už plní fond miliony, zaplatí se z něj kompenzace klientům

Ilustrační snímek

Cestovní kanceláře nalily do garančního fondu první platby na kompenzace klientům při krachu. Aktuálně je v něm 12...

Roundup od ledna skončí, zavelelo ministerstvo. Zahrádkáři dostanou výjimku

Přípravek na hubení plevelů Roundup

Stát od ledna zakáže využívání herbicidu glyfosát na urychlení dozrávání a vysušování plodin, nebude také možná jeho...

Ve vietnamské tržnici našli veterináři desítky kilogramů prošlého masa

Prošlé rybí maso z tržnice An Dong v Praze 10.

Veterináři spolu s policií při kontrole tržnice An Dong v Praze 10 našli zhruba 130 kilogramů prošlého zmrazeného...

Najdete na iDNES.cz