Slevy přicházejí každý rok dřív

  • 17
Obchodníci se snaží kupující nalákat na výhodné sezonní slevy rok od roku dříve. Letos začaly výprodeje už od prvních červencových dnů. "Slevy začínají už na začátku či uprostřed sezony. Tento trend je zde silný," říká Michal Kramer ze společnosti Field Research.

V tuto chvíli jsou nejmasovější výprodeje letních oděvů, obuvi, ale i campingového a zahrádkářského vybavení a sportovních potřeb. Ceny zpravidla klesají o třicet až sedmdesát procent.

"Kdo zůstal v klidu a vyčkal, může si nakoupit teď se slevou na léto ještě současnou módu," říká Jana Havlíčková, mluvčí řetězce hypermarketů Carrefour, který vybrané zboží zlevnil zhruba o polovinu.

Kromě obřích nákupních center srážejí ceny oděvů zahraniční značkové módní obchody, které mají s letními výprodeji dlouholeté zkušenosti. "Teď máme zlevněnou více než polovinu zboží, a to o třicet až sedmdesát procent," říká šéf firmy C&A Moda Aleš Drábek.

Obchodníkům se však i tak výrazné snížení cen stále vyplácí. U oděvů si prodejci přirážejí k ceně, za niž nakupují u výrobce, marži v průměru sto procent, takže i po slevě stále dosahují zisku. Na slevy navíc přilákají mnohem větší množství lidí a rychle vyprázdní sklady na novou sezonu.

"Lidé v Česku se velice rychle poučili a prodejci si vychovali slevového zákazníka," říká Tomáš Mrkvička z firmy Young & Rubicam. Kromě dvou hlavních vln sezonního výprodeje v zimě a v létě proto řada prodejců láká na slevy celoročně. Typickým příkladem jsou prodejci elektroniky, protože většinu svých tržeb realizují o Vánocích a během roku se musí o zákazníky ucházet.

Ve většině případů nejde prodejce do slev zboží sám, ale dohodne se s výrobcem, který mu prodává určitý druh zboží za lepší ceny. Kromě toho prodejci vymýšlejí na zákazníka čím dál neobvyklejší lákadla. Například Electroworld přišel letos v létě s nápadem, že zlevní vybrané zboží o tolik, o kolik stoupne venku teplota.

Jaké zboží lze koupit se slevou

• Sezonní sportovní zboží, elektronika
až 30 %

• Oděvy, nábytek
až 50 %

• Letní obuv, módní doplňky až 70 %

Různá lákadla zkoušejí na zákazníky i další prodejci elektroniky. "V létě jsou nejprodávanější chladničky, takže chystáme na srpen akci, kdy budeme navíc přidávat i karton piva nebo coca-coly," říká mluvčí HP Tronic Bohuslav Komín.

Pokud se slevy na elektroniku pohybují do dvaceti procent, ukrojí si obchodníci jen ze svého zisku. Razantnější slevy vybraných modelů si dovolí hlavně větší řetězce, které mají na to, aby prodej dotovaly. "Anebo může jít o výjimečnou akci, kdy se vyprodává nějaký model," dodává Komín.

"Sleva je pořád jen nabídka nákupu za menší finanční částky - a to je nejsrozumitelnější. Za posledních pět až deset let jsem viděl snahu přistoupit k prezentaci slev kreativně," říká k tomu Tomáš Mrkvička.