I Češi už jsou na slevy zvyklí a čekají na ně.
"Slevy jsou ale v našich obchodech stále malé, o dvacet třicet procent. Třeba v Itálii je to mnohem razantnější, hned o sedmdesát procent," říká Pavel Klimeš ze společnosti EMCM, která zajišťuje pronájem a správu prostor v několika velkých obchodních centrech po celé republice.
Úspěch se však i tak v tuzemsku dostaví. Klimeš podle čísel, která má k dispozici, odhaduje, že do obchodních center přijde na výprodeje zhruba o dvacet procent lidí více.
Na obchodníkovi záleží, jak slevy načasuje, aby ho konkurence nepředběhla, a nakolik se mu podaří prodat většinu zbylého zboží ještě za ceny, které mu přinesou zisk.
Prostor pro nižší ceny existuje. Například oděvy a obuv jsou v Česku dražší než v některých západoevropských státech, tvrdí průzkum evropského statistického úřadu Eurostat.
Velcí prodejci oděvů mají na zboží přirážku kolem padesáti procent. Pokud tedy zlevní o méně než polovinu, obvykle neprodělávají. "I v druhé vlně slev už prodáváme něco pod nákupní cenou. To bolí," říká šéf sítě obchodů s oděvy C&A Aleš Drábek.
"Některé vzory prodáváme i pod nákupní cenou, ale jsou to výjimky. Ale když je to potřeba a zákazník je jinak nechce," říká i obchodní ředitel sítě Baťa Miloš Hrbatý. Celkově alespoň ti velcí prodejci vydělají.
Dokazují to jejich výsledky. Například jednička mezi prodejci s oděvy, Kenvelo, dosáhla loni za tři čtvrtě roku skoro miliardy tržeb a zisku před zdaněním 31 milionů korun. Slevy a prodej pod nákupní cenou nesou i jiná rizika. Lednové divoké výprodeje přilákaly pozornost politiků a obchodních inspektorů.
Jeden odstavec zakazující prodej pod nákupní cenou už ve Sněmovně prosadil do zákona poslanec Ladislav Skopal. Podrobnější změny se stejným účinkem už chystá i ministerstvo financí. Pokud by je vláda prosadila, znamenalo by to i ohrožení výraznějších slev. Například ve Francii, zemi, kde má stát velký vliv, je prodej pod nákladovou cenou také zakázán. Na období slev, které začínají v předem určený den, však mají tamní prodejci výjimku.
V Česku by šlo o další opatření cílící převážně do řad velkých obchodních řetězců a prodejců. Začátkem roku vyvolaly avizované obrovské slevy v Carrefouru sérii kontrol obchodních inspektorů. Ti pak udělili řetězcům až milionové pokuty hlavně za to, že nesouhlasily cenovky na regálech a pokladnách nebo ceny nebyly vůbec uváděny.
Zájem inspektorů na sebe poutají i teď probíhající výprodeje. Ale ne tak velký jako posledně. "Doufám, že po novoročních výprodejích se obchodníci poučili a nebudou problémy," říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.
JAKÉ ZBOŽÍ SE DÁ SEHNAT LEVNĚJI | ||
Zboží | Cena v Kč | Sleva |
Froté ručníky | 29,90 | 39 % |
Dívčí tričko | 50 | 66 % |
Vodní pistole | 79 | 47 % |
Cestovní taška | 129,90 | 30 % |
Pánská mikina | 150 | 69 % |
Pánské koupací šortky | 199 | 50 % |
Dámské plavky | 299 | 70 % |
Litinový gril | 349 | 41 % |
Kalhoty sportovní | 399 | 22 % |
Plovací vesta | 399 | 20 % |
Větrovka s podšívkou | 499 | 22 % |
Sušička ovoce | 899 | 10 % |
Sada nerez nádobí | 1990 | 37 % |
Mikrovlnka s grilem | 1990 | 20 % |