Slevy zvýšily obchodníkům tržby

  • 5
Tah s povánočními slevami letos obchodníkům obzvlášť vyšel. Maloobchodní tržby se v lednu meziročně zvedly o 4,4 procenta a zlepšení podle údajů ČSÚ zaznamenaly všechny typy prodejen. Statistici tento vývoj přičítají právě výhodnými cenovými nabídkami. Komentář Atlantik FT

"Když člověk v lednu viděl parkoviště před obchodními domy praskající ve švech, nechtělo se uvěřit, že je po vánocích. Fenomén lednových slev měl na statistiku výrazný vliv a kupovalo se téměř všechno," říká Miroslav Brabec z Raiffeisenbak. 

Mezi jednotlivými skupinami zboží zvlášť vynikly prodejny specializované na drogerii, farmacii a kosmetiku, kterým se proti lednu 2002 zvýšil obrat o 8,3 procenta.

"Nárůst v tomto sortimentu mohl být způsoben mimo jiné i zvýšeným zájmem o dražší preventivní medikamenty proti chřipce," uvedla ředitelka odboru ČSÚ Alena Hellerová.

Zhruba o tři procenta pak oživil prodej textilu a obuvi.

Podle ekonoma HVB Bank Pavla Sobíška si maloobchod udrží současný solidní růst ještě několik měsíců. "Pak ochotu domácností utrácet za zboží ochladí zvýšení cen plynu a zvýšení spotřebních daní."

Nejen lednové údaje o tržbách přinesly pozitivní informace. "ČSÚ revidoval směrem vzhůru také data za předchozí dva měsíce. Z listopadového poklesu o 0,4 procenta je rázem růst o půl procenta, prosinec si polepšil z rovných čtyř na 4,6 procenta," vypočítíví David Marek z Patria Finance.

Celoroční odhady ekonomů se zatím různí. Zatímco HVB nečeká překonání loňských 2,8 procenta, Patria prognózuje 3,3 procenta.