"Když člověk v lednu viděl parkoviště před obchodními domy praskající ve švech, nechtělo se uvěřit, že je po vánocích. Fenomén lednových slev měl na statistiku výrazný vliv a kupovalo se téměř všechno," říká Miroslav Brabec z Raiffeisenbak.
Mezi jednotlivými skupinami zboží zvlášť vynikly prodejny specializované na drogerii, farmacii a kosmetiku, kterým se proti lednu 2002 zvýšil obrat o 8,3 procenta.
"Nárůst v tomto sortimentu mohl být způsoben mimo jiné i zvýšeným zájmem o dražší preventivní medikamenty proti chřipce," uvedla ředitelka odboru ČSÚ Alena Hellerová.
Zhruba o tři procenta pak oživil prodej textilu a obuvi.
Podle ekonoma HVB Bank Pavla Sobíška si maloobchod udrží současný solidní růst ještě několik měsíců. "Pak ochotu domácností utrácet za zboží ochladí zvýšení cen plynu a zvýšení spotřebních daní."
Nejen lednové údaje o tržbách přinesly pozitivní informace. "ČSÚ revidoval směrem vzhůru také data za předchozí dva měsíce. Z listopadového poklesu o 0,4 procenta je rázem růst o půl procenta, prosinec si polepšil z rovných čtyř na 4,6 procenta," vypočítíví David Marek z Patria Finance.
Celoroční odhady ekonomů se zatím různí. Zatímco HVB nečeká překonání loňských 2,8 procenta, Patria prognózuje 3,3 procenta.