Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slováci museli do práce autobusem

  12:00aktualizováno  12:00
Desetitisíce Slováků postávaly v pondělním ránu v mrazu na autobusových nádražích. Stávka tamních železničářů vstoupila do svého prvního pracovního dne a davy lidí se snažily do zaměstnání dostat přeplněnými autobusy. Navzdory posíleným spojům se na některých zastávkách řada cestujících už do autobusů nevešla.

Autobus, který odjíždí ze středoslovenského Martina do Bratislavy krátce po půl páté ráno, nebývá obvykle zaplněn ani z poloviny. Tentokrát nezbývalo volné ani jedno místo.

"Já železničářům fandím, ať vydrží. Není přece možné, aby byly najednou zrušeny desítky vlaků," poznamenal jeden z pasažérů. Nebýt stávky na železnici, cestoval by do slovenské metropole rychlíkem. "Je to rychlejší. Ale když jde o dobrou věc, trochu nepohodlí vydržím."

Jiní si však tu a tam ostřejší poznámku na adresu vlády i železničářů neodpustili.

Zhoršení dopravní situace se navíc očekává v úterý, kdy se po pololetních prázdninách vrátí do lavic žáci základních a středních škol.

Železničáři oslabili měnu
V reakci na stávku začala slábnout i slovenská koruna. Ze zahajovací úrovně 41,775 za euro rychle oslabila na 42,10 za euro. Následně kurz mírně korigoval a krátce před desátou stál na 41,95.

Stávka začíná komplikovat situaci slovenským podnikům. V síti železnic je odstavených 62 nákladních vlaků a několik stovek vagonů je odstavených na vlečkách.

Jen České republice stojí směrem na Slovensko 21 nákladních vlaků, mimo jiné s uhlím pro martinskou a žilinskou teplárnu a díly pro bratislavský závod Volkswagenu.

V Polsku, Maďarsku a na Ukrajině čeká na vstup do země dohromady 56 nákladních vlaků.

Jablkem sváru jsou regionální tratě
V neděli vstoupila v platnost úsporná opatření drah. Ta spočívají v redukci vlakových spojů a zastavení osobní přepravy na 25 regionálních tratích.

Rozhodnutí vedení železnic odmítají odboráři, kteří už minulou středu na šest hodin úplně paralyzovali osobní a nákladní dopravu v zemi.

V pátek hodinu před půlnocí pak zahájili časově neomezenou stávku, kterou navzdory mnoha jednáním s představiteli drah a ministrem dopravy dosud neukončili.

ČD: Vnitrostátní vlaky bez problémů

Dopravu na českém území stávka podle vyjádření drah výrazně nekomplikuje.

"Vnitrostátní vlaky i vlaky, které pravidelně směřují na Slovensko, jezdí na našem území podle platných jízdních řádů a z důvodu stávky nemají žádné zpoždění," řekl Petr Šťáhlavský z tiskového odělení českých drah.

Vlaky s cílovými stanicemi na Slovensku nebo jedoucí přes Slovensko končí v posledních plánovaných stanicích na našem území a vrací se zpět do vnitrozemí.

Do Maďarska jezdí dva páry vlaků. Denní spoj EuroCity Hungaria Budapešť – Berlín přijíždí z Rakouska kvůli pomalejší odklonové trase se zpožděním 50 až 70 minut.

Noční rychlík Pannonia z Bukurešti přes Budapešť do Prahy pak přijíždí z Rakouska bez zpoždění. Tento vlak i nadále vozí lůžkové a lehátkové vozy mezi Českem a Maďarskem.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé kupují solární panely včetně baterií. Jistí se tak před blackouty

Zájem lidí o solární elektrárny na střechách nastartovaly peníze z dotačního programu Nová zelená úsporám. Zároveň roste obliba baterií, které umožňují...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.