Stavbu zahájil primátor Žiliny Ján Slota. "Doufám, že už nikdo nebude moci zpochybnit projekt, který má nesmírný význam pro Slovensko," citovala Slotu ČTK.
Slota narážel právě na majitele půdy, kteří odmítají parcely prodat za státem stanovenou cenu.
Korejci hrozili odchodem
S výstavbou se začalo dva dny poté, co korejský investor dopisem pohrozil, že pokud se nezačne stavět do 15. října, projekt zastaví.
"Ochota společnosti Kia pokračovat v projektu závisí na schopnosti začít stavební práce nejpozději 15. října 2004," citovala agentura z dopisu, který podepsal prezident společnosti Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae.
Majitelé pozemků se nevzdávají
Podle slovenského deníku Pravda jednají vlastníci pozemků s jistou soukromou firmou, která jim za pozemky nabídla 350 korun za metr čtverečný. O jakou firmu jde, ale majitelé pozemků neprozradili.
Podmínkou společnosti Kia je vykoupení všech pozemků, na kterých má automobilka stát. Zatím stát vykoupil sedmdesát procent parcel. Právě na nich se začne stavět.
Stavět budou Japonci, dodávky zajistí Slováci
Stavební práce zajistí japonská firmy Takenaka, kterou si vybrali sami Korejci. Japoncům by ale měli dodávky zajišťovat slovenští podnikatelé, uvedla slovenská agentura TASR.
Stavební úřad v Žilině vydal částečné stavební povolení na lisovnu, elektrickou přípojku, některé zemní práce a komplexní stavební povolení pro jednu z hal. Jako první by se mělo začít s výstavbou lisovny.
Na pozemcích poblíž Tepličky nad Váhom u Žiliny začala výstavba závodu automobilky KIA. V žilinském závodu by se po dobudování v roce 2006 mělo vyrábět až 300 000 automobilů ročně. (15. října 2004) |