Některé automobilky nestíhaly kvůli šrotovnému na Slovensko dodávat auta. Ilustrační foto.

Některé automobilky nestíhaly kvůli šrotovnému na Slovensko dodávat auta. Ilustrační foto. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Slováci zvedají tržby českým prodejcům aut

  • 159
Prodejci aut po hubené zimě vyhlížejí každého zákazníka. A ti přicházejí. Často ale nemluví česky. Zatímco loni byl díky silné koruně mezi Čechy populární dovoz nových aut ze zahraničí, nyní putují vozy opačným směrem. Z českých autosalonů si auta odvážejí příležitostně Němci, pravidelně Slováci.

Slováci po českých hypermarketech nebo obchodech s elektronikou objevili i tuzemské autosalony. Ušetří totiž desetitisíce korun.

"Zájemců ze Slovenska je moc. Naštěstí," konstatuje prodejce zlínského autosalonu Hyundai Martin Elšík.

Ze 115 aut, která ve Zlíně od začátku roku prodali, skončilo 24 za hranicemi.

"Největší zájem byl asi před měsícem, ale koruna od té doby přece jen trochu posílila," konstatoval. I přes "podporu" ze zahraničí tržby prodejců aut v dubnu meziročně klesly. Poprvé od roku 2003.

Slováci mají pro nákup auta v Česku dva dobré důvody. Prvním z nich je cena. Například základní model Hyundai i30 stojí v Česku 280 tisíc korun. Na Slovensku ve stejné výbavě 12 799 eur. Rozdíl činí při kurzu 27 korun za euro 65 tisíc korun.

Rostoucí počet slovensky mluvících zákazníků zaznamenali i v autosalonech značky Peugeot. "Za letošek jsme už Slovákům prodali víc aut než za předchozí čtyři roky," potvrzuje Lukáš Gasnárek, prodejce hodonínského dealera peugeotů.

Naopak ceny škodovek jsou v obou zemích přibližně vyrovnané. "Slováci tady auta nakupovali, než u nich spustili šrotovné. Pak se zájem zmenšil a dnes už přicházejí ojediněle," popsal vedoucí prodeje hodonínského autosalonu Vista Car Igor Vajga.

Hyundai z Česka? Levněji než se šrotovným

Druhým důvodem, proč Slováci nakupují auta v Česku, je slovenské šrotovné. Po jeho zavedení totiž zájem o nové vozy u sousedů vzrostl natolik, že je automobilky nestíhaly dodávat.

"Předpokládáme, že objednaná auta budeme zákazníkům dodávat až do listopadu, možná do konce roku," připustil při spuštění šrotovného Dušan Ujhelyi, viceprezident slovenského Sdružení automobilového průmyslu.

Nyní se situace zlepšila, ale zájem o česká auta stále trvá. "Dnes zákazník čeká standardně řádově týdny," potvrdila mluvčí Hyundaie Veronika Jakubcová.

Slovenské šrotovné sice u českého dealera Slováci uplatnit nemohli, ale za hranice zamířili ti, kteří na příspěvek za likvidaci autovraku neměli nárok. Paradoxně mohli ušetřit víc než jejich sousedé, kteří "šrotovali" a koupili si auto na Slovensku se slevou 2 000 eur. Po první vlně šrotovného tam totiž cena nových vozů vzrostla.

Na rozdíl od zahraničních nákupů spotřebního zboží se Slovensko nákupům aut za hranicemi příliš nebrání. Nepřichází totiž o daně.

"Automobil, který tu soukromá osoba koupí, zaplatí i s daní z přidané hodnoty. Po registraci vozu v jiné zemi zaplatí DPH i tam a potom žádá o vrácení české daně," popsal mluvčí české celní správy Jiří Barták.