Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovákům zbývá už jen 4,5 tisíce dotací na šrotovné

  13:13aktualizováno  13:54
Druhá vlna šrotovného na Slovensku v nejbližších dnech skončí. Lidem po dnešním poledni zbývalo jen zhruba 4 500 volných dotací z celkových 22 100, které se začaly vydávat v pondělí ráno. Původně se předpokládalo, že příspěvky vydrží na týden. Automobilky by nyní chtěly třetí kolo.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - vrak, vrakoviště, ojetina, staré auto | foto: Profimedia.cz

Sdružení automobilového průmyslu Slovenské republiky o něj bude žádat na dalším zasedání Rady pro hospodářskou krizi. "V první řadě musíme analyzovat výsledky," uvedl prezident sdružení Jozef Uhrík. Propočty podle něj ukazují, že stát na šrotovném získá tři miliony eur a prodá se o tři tisíce aut navíc oproti předchozím odhadům.

Čtěte: Šrotovné už zdražuje auta

Dotace v první vlně šrotovného byly vyčerpány za tři týdny. Tehdy Slovensko vyčlenilo 33,2 milionu eur, tedy 890 milionů korun. Na jeden vůz stát poskytoval příspěvek 1 500 eur za předpokladu, že prodejce přidá dalších 500 eur.

Nyní jsou pravidla pro šrotovné přísnější. Část nákladů se však přesune na bedra prodejců. Vládá sníží státní dotace na 1 000 eur s tím, že přinejmenším stejnou částkou budou muset přispět i prodejci.

ŠROTOVNÉ

Automobilky chtějí šrotovné v celé EU

Automprůmysl zmítaný dopady hospodářské krize opět vybízí EU, aby přistoupily k programům na obnovu vozového parku. Šrotovné má dnes 11 států evropské sedmadvacítky, uvádí Asociace evropského automobilového průmyslu ACEA.

"Automobilový průmysl čelí největšímu poklesu za poslední léta. U osobních automobilů se počet nových registrací snížil v únoru o 18,3 procenta, u užitkových vozů dokonce o 38,7 procenta," uvádí ACEA.

S podobnými problémy se potýkají i americké či japonské automobilky, které jsou na nejhorších úrovních od 70. let. Růst se neočekává ani na ostatních trzích, včetně Indie a Číny.

"Po spuštění programu na obnovu automobilové flotily v Německu v únoru zaznamenali 30procentní nárůst registrací nových vozů a objednávky narostly o víc než 70 procent," uvádí ACEA. Ve Francii pak přibližně pětina aut prodaných v lednu nahradila staré vozy.

O zavedení šrotovného v Česku usiluje ČSSD, vláda ho ale do svého souboru protikrizových opatření nezahrnula.

V rámci protikrizových návrhů ČSSD zatím Poslanecká sněmovna v prvním čtení schválila šrotovné 25 000 korun na koupi nového auta a vyřazení vozu staršího deseti let. Kritici ale namítají, že jde o populistický, nesystémový a diskriminační krok protežující jen některé občany.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězce do kontejnerů vyhazují i potraviny, které jsou naprosto v pořádku.
Evropané nejvíc plýtvají zeleninou, ročně vyhodí jídlo za 143 miliard eur

Miliarda lidí na celém světě trpí nedostatkem jídla, přesto třetina potravin, které za rok lidstvo vyprodukuje, skončí v koši a posléze na skládkách. V...  celý článek

Ministerstvo průmyslu a obchodu v ulici Na Františku. Stavba byla dokončena v...
Tři ministerští úředníci připravili podle policie stát a EU o miliardy

Policie navrhla obžalovat tři úředníky ministerstva průmyslu a obchodu, kteří podle vyšetřovatelů způsobili svým jednáním při čerpání evropských dotací škodu...  celý článek

Ústav konzervace potravin VŠCHT Praha porovnával kvalitu stejných výrobků...
Brusel za 52 milionů prozkoumá, jestli v kvalitě zboží padla železná opona

Evropská komise chce jasné důkazy o tom, že výrobci potravin a drogerie některé trhy šidí na kvalitě. Přinést je mají testy „dvojí kvality“, na které Brusel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.