Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovákům zbývá už jen třetina dotací z druhé vlny šrotovného

  13:04aktualizováno  17:35
Kdo chce na Slovensku využít šrotovného, měl by si pospíšit. Do šrotovišť totiž stále míří desítky zájemců. Od včerejška lidé odevzdali téměř 15 tisíc vozů. Maximální počet je stanoven na 22 100 aut. Někteří však dotace skutečně nepotřebují a ze šrotovného dělají byznys.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Slovenské Sdružení automobilového průmyslu včera uvedlo, že dotace vydrží zhruba na týden. Po dnešku však mnozí tvrdí, že by se šrotovné mohlo vyčerpat už zítra.

Některá vrakoviště podle serveru sme.sk začala auta vykupovat už v pondělí krátce po půlnoci. Motoristé proto stáli fronty před šrotovišti už od neděle. - čtěte Spěch na Slovensku: lidé stojí fronty kvůli šrotovnému

V první fázi, kdy Slovensko uvolnilo na šrotovné 33,2 milionu eur, tedy 890 milionů korun, poskytoval stát na jeden vůz příspěvek 1 500 eur za předpokladu, že prodejce přidá dalších 500 eur. Příspěvek se vyčerpal zhruba za tři týdny, kdy bylo sešrotováno přes 22 tisíc vozů.

Nyní jsou pravidla pro šrotovné přísnější. Část nákladů se však přesune na bedra prodejců. Vládá sníží státní dotace na 1 000 eur s tím, že přinejmenším stejnou částkou budou muset přispět i prodejci.

Šrotovné jako dobrý byznys

Šrotovného využívají také lidé, kteří nechtějí koupit nové auto. Dotaci jednoduše pošlou dál a vyinkasují peníze. Dokládají to inzeráty na internetu, kde se šrotovné nabízí například za 800 eur.

Problém však je, že nové auto musí být koupeno na jméno toho, kdo získal dotace. Obavy však prodávající šrotovného vyvrací smlouvou, kterou je se zájemcem o nový vůz ochotný uzavřít. Nemělo by se tak stát, že koupené auto bude patřit někomu jinému.

Peníze navíc si za šrotovné vydělají i šrotoviště. Za místo v pořadníku si přednostně inkasovala zhruba 50 eur, napsal server sme.sk.

"Přišel jsem v půl deváté, odcházím ve dvanáct. Auto mi sešrotují zítra. Za upřednostnění zaplatím 50 eur. Jinak bych byl odbavený až ve čtvrtek nebo v pátek, uvedl řidič, který se včera zapsal do pořadníku.

Ministerstvo hospodářství považuje vybírání poplatku za zapsání do pořadníku za protizákonné.

Prodej aut na Slovensku stoupl

Na Slovensku se po dvou měsících díky první vlně šrotovného zastavil propad prodeje aut. Celkem bylo zaregistrováno 7 698 nových vozů, což bylo meziročně o 2,54 procenta více. Informovalo o tom dnes Sdružení automobilového průmyslu. Proti předchozímu měsíci se prodej aut zvýšil o více než dvě třetiny.

Za celé první čtvrtletí se odbyt nových vozů meziročně snížil asi o čtvrtinu na 16 184 nových vozů. V porovnání s prvními dvěma měsíci roku se však pokles zmírnil, za leden a únor se prodej propadl o dvě pětiny.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž pracuje na počítači (ilustrační snímek).
Firmy nesmí šmírovat komunikaci svých lidí, rozhodl Evropský soud

Evropský soud pro lidská práva dospěl k závěru, že byla porušena soukromá práva rumunského zaměstnance, kterého zaměstnavatel propustil za používání pracovní...  celý článek

Peugeot 308 GT
Prodej nových vozů v Evropě v září klesl. Nejvíc se propadl Ford a PSA

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii a zemích Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy v Norsku, Švýcarsku, na Islandu a v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Komise navrhuje nový daňový systém, reformu chce do roku 2022

Evropská komise ve středu nabídla členským zemím reformu daně z přidané hodnoty (DPH). Nový systém, který by měl být funkční od roku 2022, by měl ztížit daňové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.