Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenská Poštová banka miliardáře Hoffmanna jde do Česka

  4:05aktualizováno  4:05
Slovenský miliardář Mário Hoffmann se chystá vstoupit na český bankovní trh. Ještě letos by chtěl finančník, jehož jméno se v posledních měsících skloňuje ve všech pádech hlavně kvůli korupční aféře na karibských ostrovech, v Praze otevřít pobočku své Poštové banky.

Mário Hoffmann | foto: Istrokapital

Poštová banka je jedním z lídrů slovenského trhu ve spotřebitelském financování, v tuzemsku by měla nejdříve sloužit pouze firemní klientele.

"Rozhodli jsme se, že požádáme Českou národní banku o licenci," řekl MF DNES Hoffmann.

Banka by podle něj mohla otevřít pobočku v Česku ještě do konce roku a začátkem příštího roku se chce rozhodnout, jestli se pustí na tuzemském trhu také do retailu, tedy služeb pro drobnou klientelu. "Je to naše hlavní činnost na Slovensku. Narostli jsme a máme znalosti, které by bylo dobré využít v prostředí velmi podobném slovenskému," říká Hoffmann.

Finančník, který si své první miliony vydělal v americkém kasinu a poté v kuponové privatizaci, ovládl Poštovou banku prostřednictvím své investiční společnosti Istrokapital loni na jaře. Istrokapital teď drží v bance 93,8 procenta, dalších pět procent patří státní Slovenské poště.

Poštová banka

Obdoba tuzemské Poštovní spořitelny dobývá na Slovensku menší města a venkov. Loni jí přibylo 200 tisíc klientů na celkových 700 tisíc, objem vkladů a úvěrů vzrostl o třetinu na 44 miliard Sk (1,4 mld. eur).

Banka loni koupila pojišťovnu Tatra, vlastní i správce podílových fondů První penzijní. Hoffmannův Istrokapitál v ní získal majoritu v roce 2003, loni dokoupil za 1,3 miliardy 37 % od Slovenské konsolidační.

Jestli se na český trh, hustě posetý bankami, vejde ještě další banka, není podle expertů jisté, ale ani nemožné.

"Bankovní trh je u nás velmi dobře obsazen, navíc případné vybudování sítě poboček samozřejmě není levné. To nemusí nic znamenat, záleží na konkrétních nabídkách produktů, s jakými banka přijde," říká prezident České bankovní asociace Josef Tauber. Podle něj jsou příklady, kdy i na mnohem více obsazených trzích, než je náš, noví hráči získali statisíce klientů za pár týdnů. Průnik na český trh se nedávno podařil mBank, pobočce polské BRE-banky, která za rok a půl získala 200 tisíc klientů.

Hoffmann má v tuzemsku blízký vztah s lidmi z J&T Banky a je také jejich důležitým klientem. J&T Banka, která nyní funguje jako "butik" pro bohaté podnikatele, přitom také zvažuje, jak oslovit širší veřejnost.

Šéf banky Štěpán Ašer nedávno pro MF DNES řekl, že vstup do retailu banka sice zatím nechystá, ale pokud by přišla zajímavá nabídka, nebránila by se jí. Hoffmann spolupráci s J&T Bankou v Česku nevyloučil, ale odmítl, že by měli nějaký společný projekt.

Problém v Karibiku

Společné plány měl Hoffmann s finančníky z J&T na ostrovech Turks a Caicos, které spadají pod britskou správu. Hoffmann si na jednom z těchto ostrovů, Salt Cay, postavil dům a připravoval obří projekt výstavby komplexu pětihvězdičkových hotelů a golfového hřiště, celkem v hodnotě kolem půl miliardy dolarů.

V polovině loňského roku kvůli podezření z korupce bývalého premiéra ostrovů Michaela Misicka vznikla vyšetřovací komise. V její letošní závěrečné zprávě se například tvrdí, že Hoffmann získal pozemky pro golfové hřiště za neoprávněně nízký nájem, vozil premiéra svým soukromým letadlem po světě a zprostředkoval mu úvěry od J&T.

"Celou věc převzal nezávislý tým britských vyšetřovatelů a státních zástupců, který teprve nyní začne shánět důkazy," vysvětlil Malcom Kirk z britského ministerstva zahraničí. Jakékoliv podezření z korupce odmítá jak J&T Banka, tak i Hoffmann.

Zda se o případ zajímá Česká národní banka, nelze zjistit. "Neposkytuje komentář k jednotlivým finančním institucím," říká její mluvčí Marek Petruš.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

DM drogerie (ilustrační snímek)
Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio

Drogerie dm, největší evropská síť s drogistickým zbožím, spustí v příštím roce v Česku internetový obchod. Firmě se v tuzemsku daří, za poslední rok zvýšila...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.