Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Slovenskou strelu „přivezl“ legendární motorák. Expres slaví 80 let

  15:03aktualizováno  15:03
Expresní spojení slovenské a české metropole slaví letos 80 let. V roce 1936 spojil Bratislavu a Prahu velmi rychlý vlak Slovenská strela. České dráhy a Železničná společnost Slovensko si toto jubileum připomínají neobvyklým výročním designem expresní lokomotivy řady 380, kterou ve čtvrtek slavnostně pokřtily.

„Slovenská střela je mezi železničáři legendou, ať již jde o unikátní technické dílo v podobě motorového vozu řady M 290.0 dodnes zachovaného v kopřivnickém muzeu, nebo expresní spojení Bratislavy a Prahy, které dnes slaví 80. výročí,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Legendární motorový expres Slovenská strela byl výkladní skříní ČSD

České dráhy proto při této příležitosti opatřily jednu z lokomotiv řady 380, která jezdí na trase Praha - Bratislava, výročním polepem s vizualizací legendárního motorového expresu.

„Slovenská strela je i přes své osmdesátileté jubileum pro železničáře na Slovensku i v Česku stále velmi významný symbol rychlosti, komfortu a vyspělosti obou našich zemí,“ míní předseda představenstva a generální ředitel Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.

Motorový expres Slovenská strela nabízela výjimečný komfort, přestože se jednalo pouze o 2. třídu, a hned od počátku vytvořil časový i rychlostní rekord (více o historii čtěte zde).

Restaurační vozy, wi-fi připojení i prostor pro jízdní kola

Současné spojení mezi Bratislavou a Prahou provozují ve společné kooperaci oba národní dopravci. Všechny spoje nabízejí klimatizované soupravy a cestující v nich mají k dispozici elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky. Ve vlacích jsou také restaurační vozy a v 1. třídě je zajištěno servírování jídel a nápojů z restauračního vozu přímo na místa cestujících. Pro cestující druhé třídy je k dispozici minibar s drobným občerstvením.

Fotogalerie

Ve spojích nechybí vagóny přizpůsobené vozíčkářům s bezbariérovým WC, speciální místa mají také pro cestující s dětmi a k dispozici je i prostor pro uložení jízdních kol. Postupně se do vlaků instaluje také wi-fi připojení k internetu.

„Všechny vlaky EuroCity mezi Bratislavou a Prahou nabízejí vysoký komfort a řadu doplňkových služeb. Ale Slovenská strela je mezi nimi i dnes výjimečná. Nasazujeme na ni modernizovanou soupravu vozů, kterou jinak využíváme na lince Praha - Berlin - Hamburk. Cestující v ní budou mít navíc k dispozici například vlakový portál s informacemi a zábavou,“ uvedl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.

A připravují také modernizaci ostatních vlaků na této lince. Zatím na ně nasadili zmodernizované osobní vozy 2. třídy. „Vypsali jsem výběrové řízení na nákup 50 zbrusu nových komfortních expresních vozů na rychlost 200 kilometrů v hodině, které chceme v budoucnosti nasadit právě na spojení mezi Bratislavou a Prahou,“ dodal Štěpán.

Skutečnou revoluci pro spojení Bratislavy a Prahy by pak představovala realizace vysokorychlostní tratě Brno - Praha, o níž se však zatím jen dlouhé roky diskutuje. Cesta rychlovlakem by pak trvala jen dvě hodiny.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.