Slovenské tratě osiřely, jedná se

  • 43
Časově neomezené stávky, kterou zahájili slovenští železničáři hodinu před páteční půlnocí, se podle organizátorů účastní přes 80 procent zaměstnanců drah. Do stávky se zapojily všechny rozhodující uzly - Bratislava, Žilina, Zvolen a Košice. Doprava na kolejích stojí, dopad na českou železnici je však zatím minimální.

České dráhy odklánějí mezinárodní rychlíky na jih Evropy přes Rakousko, ostatní spoje končí na hranicích. Řada lidí, kteří se chtějí z tuzemska dostat na Slovensko, také využívá autobusovou dopravu.

K ukončení stávky nevedlo ani dnešní kolo vyjednávání mezi stávkujícími železničáři a ministrem dopravy a šéfy železničních společností. Stávkový výbor proto požádal o přijetí premiéra Mikuláše Dzurindu, který se ke stávce vyjádří odpoledne.

Železničáři časově neomezenou stávkou protestují proti schválenému rušení osobní dopravy na 25 regionálních tratích a redukci asi 200 vlakových spojů.

Ministr dopravy Pavol Prokopovič podle odborářů navrhl ukončit stávku v nákladní dopravě a jednat o převedení 25 regionálních tratí do vlastnictví samosprávných krajů.

Ovšem prohlášení šéfa Železniční společnosti, že nemá dost peněz na odvolání ohlášených změn v dopravě na drahách, podle stávkového výboru ukázalo, že sociální konflikt nelze vyřešit jen na úrovni zaměstnavatelů.

V sobotu dopoledne jednal Ústřední krizový štáb, který chce obnovit provoz po širokorozchodné trati a zajistit tak přepravu železné rudy do US Steel Košice. Počítá se i s obnovením přepravy uhlí pro Elektrárnu Vojany. Porady se zúčastnil ministr dopravy.

Slovenská média opakují varování, že pokračování stávky by mohlo vážně ohrozit domácí podniky, jimž hrozí vážné ztráty ze zastavení výroby a expedice výrobků k zákazníkům. V osobní dopravě se čekají vážné potíže o nedělním večeru a pondělním ránu, pokud se do té doby spor nedospěje k smíru.

Stávka zatím neměla téměř žádný vliv na vnitrostátní železniční dopravu v Česku. Vlaky jezdí podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského načas a mezistátní soupravy se otáčí na hranicích.

Noční rychlík Pannonia z Bukurešti a Budapešti, který musel kvůli stávce jet delší trasou odklonem přes Rakousko, přijel podle mluvčího do Prahy zhruba s dvouminutovým zpožděním.

Přes Rakousko pojede i vlak EuroCity Hungaria z Berlína do Budapešti. Ostatní mezistátní rychlíky i ostatní spoje na Slovensko končí své jízdy v posledních stanicích na českém území. Některé osobní vlaky k východním sousedům byly kvůli protestu zrušeny.

Kvůli protestní akci mohou cestující vracet jízdenky na Slovensko a přes Slovensko bez manipulačních poplatků. Zatím nevyvstaly žádné problémy, protože cestující byli podle Českých drah o stávce a přijatých opatřeních včas informováni.

Řada cestujících využila i autobusovou dopravu. Například v Ostravě čekal na ranní autobusový spoj do Michalovců mimořádně velký dav cestujících, nával a časový skluz se však obešel bez potíží a nervozity pasažérů.

O cestování dalším autobusem, který do téže cílové stanice vyjížděl o dvě a půl hodiny později, už byl zájem menší. Vedení autobusového nádraží tedy zatím neposilovalo spoje na Slovensko. Z Ostravy tímto směrem vyjede i dnes celkem sedm spojů jako pravidelně.

Slovenské dráhy vypraví denně v osobní dopravě 2075 vlaků a přepraví 170 tisíc cestujících. Dráhy odhadly výpadek tržeb z nákladní přepravy na 66 milionů korun a z osobní dopravy na 27 milionů slovenských korun za každý den stávky. Společnost se však obává zejména odlivu tranzitní nákladní přepravy na železnice sousedních států.

Do časově neomezené stávky slovenských železničářů se zapojily všechny rozhodující uzly - Bratislava, Žilina, Zvolen a Košice - i menší nádraží, například v Liptovském Mikuláši. (1. února 2003)

,