Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovensko nestíhá dálnici slíbenou automobilce Kia

  11:13aktualizováno  11:13
Slovensko nesplní slib daný automobilce Kia postavit dálnici mezi Bratislavou a Žilinou do listopadu 2006. Přestože stavební práce probíhají v plném tempu, není podle odborníků jisté, zda Národní dálniční společnost (NDS) stihne do konce roku zprovoznit alespoň čtyřicet procent slíbené dálnice.
Slovensko nestihne do konce roku postavit celou dálnici z Bratislavy do Žiliny.

Slovensko nestihne do konce roku postavit celou dálnici z Bratislavy do Žiliny. | foto: Profimedia.cz

Podle serveru Pravda.sk chce Národní dálniční společnost do konce roku otevřít 17,5 kilometru dálnice ze zbývajících 31 kilometrů.

"Podle našich informací se jde nejrychlejším tempem. Pokusíme se zprovoznit jeden celý úsek Vrtižer - Hričovské Podhradie v délce 13,5 kilometru v plném profilu společně se čtyřkilometrovým polovičním profilem následujícího úseku do Žiliny," prohlásil mluvčí Národní dálniční společnosti.

Odborníci  jsou ale k těmto záměrům skeptičtí. Podle nich je realističtější termín na jaře roku 2007.

Slib dala vláda automobilce Kia v roce 2004 ústy tehdejšího ministra hospodářství Ruska a ministra dopravy Prokopoviče. "Dělám vše pro to, aby se alespoň část dálnice před Žilinou otevřela v tomto roce, není to jednoduché," prohlásil před několika dny ministr dopravy Ĺubomír Vážny.

Vedení automobilky Kia doufá, že se alespoň podaří vyřešit zácpy mezi Žilinou a Trenčínem, kde se ještě nezačalo stavět. "Máme přislíbený inteligentní systém řízení dopravy. Věříme, že to vláda splní," řekl mluvčí společnosti Dušan Dvořák.

Server Pravda.sk informuje, že Kia musí tomuto zpoždění ve stavbě dálnice přizpůsobovat svoji logistiku. "Po železnici by mělo odejít asi 70 procent produkce z továrny," uvedl mluvčí společnosti.

Dodal, že větší problémy má vedení s dopravou dílů do továrny. Automobilka totiž pracuje v režimu just-in-time, což znamená, že díly nesměřují na sklad, ale přímo k výrobním linkám. Několikahodinové zácpy pak mohou způsobovat zpoždění výroby.

Pokud se NDS podaří splnit plán, budou motoristé jezdit na 17,5 kilometrech nové dálnice již na konci roku. Problémy by neměly být ani s otevřením zbývajících čtyř kilometrů úseku Žilina-Strážov. Stále nejistý však zůstává deset kilometrů dlouhý úsek u Považskej Bystrice.

Územní plánování zpozdily akce ekologických aktivistů a nyní NDS čeká na stavební povolení. Vedení NDS se také obává konkurenčního boje mezi uchazeči o státní zakázku, který by mohl stavbu dále protáhnout.

Autoři:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

Najdete na iDNES.cz