Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

  18:00aktualizováno  18:00
Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici vlastní značky v konfrontaci s výrobky konkurence. Silným argumentem reklamy, na který většina spotřebitelů slyší, je výhodná cena.

Na začátku tohoto roku řetězec čelil nenávistným verbálním útokům českých zákazníků kvůli letákům, na kterých použil černošského modela. Později se na něj snesla vlna kritiky, když odstranil z letáků inzerujících Řecký týden kříže na řeckých kostelech. A tentokrát vzbudila rozruch nová kampaň slovenského Lidlu, ve které řetězec porovnává podle ceny své výrobky se značkovými.

V tištěné podobě kampaň vypadá tak, že na jedné půlce letáku jsou zobrazeny špagety značky Barilla s cenou 1,69 eura a hned vedle jsou špagety privátní značky Combino, kterou prodává jen Lidl, s cenou 0,65 eura. Nad cenou je červeně zdůrazněno, že špagety od Lidlu jsou o 61 procent levnější. 

Lidl si takhle vzal na paškál také třeba českou Fidorku, ledový čaj Nestea, čokoládu Milku, kečup Heinz a mnoho dalších.

Z reklamní kampaně, která na zákazníky působí z televize, letáků i billboardů, vychází Lidl samozřejmě cenově nejlépe. Jeho produkty mají často až třetinovou cenu. Kvalitu složení už ale kampaň neporovnává.

Dočká se Lidl odvety?

„Slovenský Lidl zvolil cestu srovnávací reklamy, která ve slovenském ani českém prostředí není úplně běžná. Byť je legislativně v pořádku, zákazníci na ni nejsou zvyklí a často budí kontroverze - třeba kauza Huyndai a jeho agresivní vymezování se vůči Škoda Auto,“ okomentoval kampaň šéf české reklamní agentury Ogilvy Ondřej Obluk.

Konfrontační kampaň zvolil Lidl i v Německu (18. října 2017).

Konfrontační kampaň zvolil Lidl i v Německu (18. října 2017).

Podle něj je forma zvolená Lidlem adekvátní vzhledem k cíli komunikace, jež má upozornit na cenovou výhodnost privátních značek. „Na výrobcích značkového zboží je pak zvednout rukavici a upozornit na případný rozdíl ve složení výrobků. V obecné rovině je srovnávací reklama pro spotřebitele velmi užitečná, protože mu díky komunikaci jednotlivých parametrů výrobků a služeb pomáhá orientovat se v nabídce trhu,“ dodal Obluk.

Advokát Václav Kučera z advokátní kanceláře TOMAN, DEVÁTÝ & PARTNEŘI uvedl, že z právního hlediska musí prodejce vždy porovnávat pouze stejné ověřitelné vlastnosti svého a konkurenčního zboží. „Musí být srovnávány například dvě čokolády o stejném složení, se stejným množstvím kakaové sušiny a cena musí být uvedena za stejnou hmotnost. Proto vidíte, že Lidl uvádí u výrobků, jejichž balení se liší svou gramáží, pro srovnání cenu za 1 kg či 1 litr,“ uvedl. 

„V opačném případě by se jednalo o nekalou soutěž a takový prodejce by mohl být nakonec tvrdě potrestán,“ uvedl. Kampaň Lidlu by tak podle něj měla být právně v pořádku. „Každý kupující by si ale měl dát vždy pečlivý pozor na to, jestli mu prodejce skutečně nabízí objektivní porovnání kvality a ceny výrobků, anebo se jej snaží nízkou cenou pouze oklamat,“ dodal Kučera.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Americká vláda vyšetřuje Muska kvůli výrokům o budoucnosti Tesly na burze

Americký podnikatel a vynálezce Elon Musk na snímku z února 2018

Americká vláda podle agentury Bloomberg vyšetřuje automobilku Tesla kvůli prohlášením jejího šéfa Elona Muska o možném...

O dva týdny kratší. Tající Arktidou proplula poprvé kontejnerová loď

Ledoborec Nordica pluje napříč arktickou Severozápadní cestou. Na palubě mají...

Obchodní trasa Severním ledovým oceánem se otevírá. Dánské kontejnerové plavidlo Venta Maersk jako první proplulo...

OBRAZEM: Skulinu v Trumpově celní bariéře našly lidské vlasy i ibuprofen

Léky

Trumpova nejnovější cla na čínské výrobky, která vejdou v platnost příští pondělí, se původně měla dotknout asi 6 000...

Najdete na iDNES.cz