Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

  18:00aktualizováno  18:00
Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici vlastní značky v konfrontaci s výrobky konkurence. Silným argumentem reklamy, na který většina spotřebitelů slyší, je výhodná cena.

Na začátku tohoto roku řetězec čelil nenávistným verbálním útokům českých zákazníků kvůli letákům, na kterých použil černošského modela. Později se na něj snesla vlna kritiky, když odstranil z letáků inzerujících Řecký týden kříže na řeckých kostelech. A tentokrát vzbudila rozruch nová kampaň slovenského Lidlu, ve které řetězec porovnává podle ceny své výrobky se značkovými.

V tištěné podobě kampaň vypadá tak, že na jedné půlce letáku jsou zobrazeny špagety značky Barilla s cenou 1,69 eura a hned vedle jsou špagety privátní značky Combino, kterou prodává jen Lidl, s cenou 0,65 eura. Nad cenou je červeně zdůrazněno, že špagety od Lidlu jsou o 61 procent levnější. 

Lidl si takhle vzal na paškál také třeba českou Fidorku, ledový čaj Nestea, čokoládu Milku, kečup Heinz a mnoho dalších.

Z reklamní kampaně, která na zákazníky působí z televize, letáků i billboardů, vychází Lidl samozřejmě cenově nejlépe. Jeho produkty mají často až třetinovou cenu. Kvalitu složení už ale kampaň neporovnává.

Dočká se Lidl odvety?

„Slovenský Lidl zvolil cestu srovnávací reklamy, která ve slovenském ani českém prostředí není úplně běžná. Byť je legislativně v pořádku, zákazníci na ni nejsou zvyklí a často budí kontroverze - třeba kauza Huyndai a jeho agresivní vymezování se vůči Škoda Auto,“ okomentoval kampaň šéf české reklamní agentury Ogilvy Ondřej Obluk.

Konfrontační kampaň zvolil Lidl i v Německu (18. října 2017).

Konfrontační kampaň zvolil Lidl i v Německu (18. října 2017).

Podle něj je forma zvolená Lidlem adekvátní vzhledem k cíli komunikace, jež má upozornit na cenovou výhodnost privátních značek. „Na výrobcích značkového zboží je pak zvednout rukavici a upozornit na případný rozdíl ve složení výrobků. V obecné rovině je srovnávací reklama pro spotřebitele velmi užitečná, protože mu díky komunikaci jednotlivých parametrů výrobků a služeb pomáhá orientovat se v nabídce trhu,“ dodal Obluk.

Advokát Václav Kučera z advokátní kanceláře TOMAN, DEVÁTÝ & PARTNEŘI uvedl, že z právního hlediska musí prodejce vždy porovnávat pouze stejné ověřitelné vlastnosti svého a konkurenčního zboží. „Musí být srovnávány například dvě čokolády o stejném složení, se stejným množstvím kakaové sušiny a cena musí být uvedena za stejnou hmotnost. Proto vidíte, že Lidl uvádí u výrobků, jejichž balení se liší svou gramáží, pro srovnání cenu za 1 kg či 1 litr,“ uvedl. 

„V opačném případě by se jednalo o nekalou soutěž a takový prodejce by mohl být nakonec tvrdě potrestán,“ uvedl. Kampaň Lidlu by tak podle něj měla být právně v pořádku. „Každý kupující by si ale měl dát vždy pečlivý pozor na to, jestli mu prodejce skutečně nabízí objektivní porovnání kvality a ceny výrobků, anebo se jej snaží nízkou cenou pouze oklamat,“ dodal Kučera.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Číňan umí zpevnit půdu bez tun betonu, staví i umělé ostrovy

Sü Š'-lung reprezentoval pevninskou Čínu na světovém finále soutěže EY...

Číňan Sü Š’-lung během minulého víkendu přijel do Monaka, aby svou zemi reprezentoval ve finále světové soutěže EY...

Celní válka pokračuje, Trump hrozí 20procentním clem na evropská auta

Americký prezident Donald Trump před odletem na summit G7 v Kanadě (8. června...

Americký prezident Donald Trump pohrozil Evropské unii zavedením 20procentního cla na dovoz automobilů, pokud Evropa...

Africký pivovar prodával Povolnou blondýnu. Za názvy piv se omluvil

Ilustrační snímek

Jihoafrický pivovar Vale Bru sklidil kritiku za sexistickou reklamní kampaň, kterou propagovala svou kolekci piv. Názvy...

Najdete na iDNES.cz