"Rady budeme udělovat v místech, kde máme největší autoritu. Tedy u sociálně slabých a starých lidí. Nebude to ale během bohoslužeb, informace budou podávat kněží a řeholníci osobně," říká mluvčí Konference slovenských biskupů Jozef Kováčik.
Aby informační kampaň o nové měně byla opravdu úspěšná, rozhodla se slovenská vláda a centrální banka oslovit i duchovní.
Národní banka tak spolupracuje se Slovenskou katolickou charitou, aby dosáhla na obyvatele ze všech sociálních vrstev a oblastí. Především na odlehlých místech země jsou faráři jediným styčným bodem pro šíření zpráv a autoritou.
Proto půjdou nejprve na školení samotní kněží, aby podávali lidem přesné informace.
"Pro určité skupiny obyvatel, chudé lidi, důchodce, lidi z odlehlých oblastí, je stále jediným zdrojem informací farář. Tudíž oni musí umět poradit. Jejich školení o euru už probíhají," říká mluvčí slovenské Národní banky Jana Kováčová.
Některé konkrétní projekty už skončily. Například v hlavním městě. "Udělali jsme již několik seminářů pro pracovníky z neziskových organizací, aby mohli informace předávat dál lidem z ulice," říká páter Augustin Slaninka z bratislavské farnosti Ružinov.
Do jeho farnosti budou také pozváni ekonomičtí odborníci, kteří novou měnu představí a následně o ní s bezdomovci začnou diskutovat.
"Nepůjde o to říkat, jestli je euro dobré, nebo špatné. Je to prostě fakt, na který je třeba se připravit, aby nenastaly zbytečné problémy," dodává Slaninka.
Půjde tedy hlavně o rady, kdy a kde si vyměnit peníze, nutné bude také seznámit občany s novou hodnotou peněz a prodávaného zboží, v neposlední řadě také ukázat, jak vlastně nová měna vůbec vypadá.
Pro bezdomovce se kromě přednášek ve farních prostorách připravují i výjezdní prezentace přímo ve veřejných noclehárnách.
Pomůže i divadlo
Informovat o euru prostřednictvím církve a duchovních však není jedinou cestou, jak centrální banka plánuje oslovit konkrétní skupiny obyvatel.
"Samozřejmě ne všichni chodí pro informace za farářem. Proto se zaměřujeme i na další skupiny, třeba na handicapované občany, na vězně, mladistvé v nápravných zařízeních a podobně," říká Kováčová.
Podle ní tak kromě školení různých neziskových organizací banka například plánuje vydat DVD pro neslyšící, kde budou ve znakové řeči vysvětleny některé pojmy spjaté s novou měnou.
Další velkou skupinou jsou Romové v izolovaných osadách na středním a východním Slovensku, ve kterých žije až 160 tisíc lidí. Pro ně bude vypraveno kočovné divadlo, které během čtyř desítek představení tamním obyvatelům vysvětlí, co přechod na novou měnu bude znamenat.
"Většinou jde o nevzdělané a negramotné občany, proto bylo potřeba vybrat co nejsrozumitelnější formu sdělení," říká Kováčová.
Scénář osvětového "europředstavení" pro osady je již na světě, jen ho ještě musí schválit bankéři v Národní bance Slovenska, aby bylo fakticky co nejpřesnější.