Čerpací stanice Slovnaft ve slovenském Púchově (ilustrační snímek)

Čerpací stanice Slovnaft ve slovenském Púchově (ilustrační snímek) | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Slovenské vládě se nelíbí drahý benzin. Slovnaft jde na kobereček

  • 78
Proč benzin a nafta na Slovensku zlevňují pomaleji než v zahraničí? Tato otázka trápí politiky na Slovensku. Ministři průmyslu a financí si proto zvou na kobereček vedení petrochemické společnosti Slovnaft, která provozuje největší síť čerpacích stanic na Slovensku, a budou chtít vysvětlení.

„Pravdou je, že pokud se podíváte na ceny, za které se prodává benzin a nafta, a odečtete si věci dané legislativou, mám na mysli spotřební daň nebo DPH, tak je tam určitá disproporce oproti ostatním zemím. Chceme dostat odpověď na otázku, proč to tak je,“ řekl ministr financí Peter Kažimír (SMER-SD) serveru Sme.sk.

Otázku, zda má stát podezření, že Slovnaft reaguje jinak, než by měl, označil šéf resortu za spekulaci. Předseda Strany Sloboda a Solidarita (SaS) a europoslanec Richard Sulík nicméně už podal podnět na Slovenský antimonopolní úřad kvůli podezření, že mezi čerpacími stanicemi existují kartelové dohody.

„Pozvání k debatě ohledně cen vítáme. Jsme připraveni diskutovat o všech aspektech, jako je vývoj dlouhodobých cen. Společnost Slovnaft na pokles cen ropy a ropných produktů na mezinárodních trzích reaguje snižováním cen paliv, snižujeme ceny už několik týdnům, a pokud klesající trend vydrží, budeme i nadále zlevňovat,“ reagoval mluvčí Slovnaftu Anton Molnár.

Slovensko má jedny z nejdražších pohonných hmot v Evropské unii navzdory tomu, že ceny ropy klesá, upozornil deník s tím, že se vyplatí tankovat za hranicemi. Například do Polska se vyplatí urazit za levnějším benzinem 70 kilometrů, do Česka maximálně 40 kilometrů, do Maďarska 65 kilometrů a do Rakouska 39 kilometrů.