Služby českých bank lze srovnat s cizinou

Za službami bank do Německa či Rakouska? Zbytečné. To, co nabízejí tamní finanční ústavy, dostane klient i doma. S jedním rozdílem, trochu nižší může být odborná úroveň a um přepážkových pracovníků.

Podle výzkumu, který provedla v dubnu ve 115 bankovních pobočkách pěti největších českých bank společnost Accenture (dříve Andersen Consulting), se od minulého podzimu nejvíce zlepšilo prostředí a ochota zaměstnanců finančních ústavů, slabinou zůstává naopak sjednávání služeb a pasivní přístup ve chvíli, kdy mají nabídnout produkt šitý klientovi na míru.

Odborníci na bankovní problematiku Karel Klimeš z Liberálního institutu a Jan Schiesser ze společnosti Atlantik finanční trhy se shodují, že žádná služba pro malé klienty už zde výrazně nechybí. "A pokud některá z bank přijde s něčím novým, ostatní se jí rychle přizpůsobují," doplňuje Klimeš. Tuzemský klient tak může mimo jiné obsluhovat účet po telefonu či internetu, poměrně snadno si půjčit peníze či objednat speciálně namíchaný balíček produktů. Poslední týdny jsou ve znamení výhodných hypoték - nabídla je nejdříve Česká spořitelna, do boje s konkurencí po ní vytáhla i GE Capital Bank.

Přesto je otázka "která banka je pro mě nejvhodnější", na místě. Ne každý finanční ústav totiž nabízí všechny služby, liší se jejich poplatky, a navíc, jak ukázal průzkum, rozdíly existují i ve vstřícnosti a ochotě vůči klientům.

Odborníci radí: při výběru se řiďte hlavně podle toho, jaké služby od banky očekáváte, zda chcete například používat jen běžný účet bez přímého bankovnictví, nebo počítáte s úvěrem, či byste rádi prostřednictvím banky investovali do podílového fondu. Například se žádostí o spotřebitelskou půjčku zatím neuspěje klient v Živnobance, internetové bankovnictví zase nenabídnou například v ČSOB či GE Capital Bank.

Stejně důležitým kritériem jsou podle nich i poplatky. Zatímco například Bank Austria Creditanstalt si měsíčně naúčtuje paušál 140 nebo 170 korun, jinde je vedení konta zdarma. V rámci paušálního poplatku jsou sice některé služby bezplatné, ale ne každý je musí nutně potřebovat a využít.

Podle čeho vybírat banku

1. nabízené služby
2. ochota a schopnost poradit
3. poplatky za využívané služby
4. kapitálová síla banky
5. pobočková síť
6. reference známých, odborníků
Podle Jana Schiessera se všechny finanční ústavy snaží co nejvíce snížit osobní návštěvy klientů v bance, a proto lze očekávat, že podraží služby na přepážkách. Už dnes například stojí podání platebního příkazu na přepážce České spořitelny 20 korun, kdežto z počítače či telefonu koruny čtyři. "Přes silnou konkurenci v drobném bankovnictví se domnívám, ze ceny služeb budou růst. Velmi důležité pro další vývoj bude zejména to, jak nastaví poplatky ČSOB. Menší banky by ji pak pravděpodobně následovaly," doplňuje k problematice cen Jan Schiesser.

Nové sazby ČSOB začnou platit od června. Mluvčí Milan Tománek poznamenal, že by měly být pro klienta "průhlednější" než doposud. "Nebudeme nejdražší, ale ani nejlevnější bankou," uvedl v této souvislosti Tománek.