„Největší část úkolů představují služby chytrého kurýra, který za klienta vyřídí prakticky veškerou osobní komunikaci s úřady,“ uvádí zakladatel služby Timi Jan Skovajsa.
Tento typ služeb představuje zhruba 45 procent veškeré práce, kterou tento osobní asistent lidem poskytuje. Jediné, co z běžných úkonů nejde prostřednictvím kurýra vyřešit, je cestovní pas. Při jeho vyřizování je totiž potřeba žadatele o doklad vyfotit přímo na místě.
Kromě těchto vyloženě nepříjemných úkolů pomáhají i s příjemnějšími věcmi. Lidé se na ně obracejí třeba s plánováním dovolené.
Nejhorší je cizinecká policie
Původně firma očekávala, že nepůjde vyřešit až pětina úkolů zaměřených na zastoupení klienta při jednání se státními orgány. Nakonec jde zařídit takřka vše, dodává Skovajsa. Nejčastěji se lidé nechají zastupovat při jednání s cizineckou policií, která podle zkušeností zákazníků služby patří k nejnepříjemnějším úřadům.
„Musejí čekat čtyři i pět hodin. Často přitom nejde o lidi z Ukrajiny přijíždějící do Česka vykonávat manuální práce, ale například manažery z USA nebo západní Evropy.
Společnost, která možnosti služeb v Česku testovala na okruhu kamarádů a známých, za zhruba půl roku ostrého provozu obsloužila přibližně tisícovku klientů z Prahy a dalších větších měst a vykázala tržby za zhruba tři čtvrtě milionu korun.
Více než půl milionu zákazníků předpokládá během letoška obsloužit konkurenční služba Do Do, která se ale od roku 2016 zaměřuje spíše na dovážku jídla nebo zboží pro firemní zákazníky, jako je KFC, Mall.cz či Datart. Asistenční služby v podobě vyřizování na úřadech, poště nebo v lékárnách tvoří v současnosti 15 procent zákaznické poptávky, uvedla marketingová manažerka společnosti Jana Hejnicová.
Část poptávky je ale kombinovaná. Kurýr tak například klientovi přiveze v práci zapomenutý notebook a cestou domů mu ještě nakoupí potraviny. Sami provozovatelé těchto služeb nemají problém s tím, že je živí lenost, nebo v lepším případě nedostatek času jejich klientů.
Hodnotu nemají jen peníze, ale především čas
„Lenost a šetření času je jedno a totéž. Někdo to může nazvat leností a někdo jiný projevem racionality. Chceme, aby si lidi uvědomili, že čas má svoji hodnotu, že ji nemají jen peníze,“ uvedl Skovajsa.
Jeho asistenční služba nedávno do nabídky připojila možnost detailního naplánování dovolené.
Klient si zvolí základní parametry, do jaké země si přeje vycestovat, zda chce být ubytovaný v pětihvězdičkovém hotelu, nebo pod stanem, a nakonec asistentovi popíše základní představu, jak by jeho dovolená měla vypadat.
Podle Skovajsy chce devět z deseti klientů od společnosti přesný plán cesty, který s asistentem během přípravy průběžně konzultuje. Prakticky se nevyskytují případy, kdy by klient výběr přenechal na asistentovi a nechal se překvapit. Modelově tak klienti například uvedou, že chtějí jet na deset dní do Botswany a požadují vypracovat plán poznávacího zájezdu včetně vstupů do národních parků a zařízení průvodcovských služeb.