Česká společnost Smartwings má jednu z nejpočetnějšíh flotil s Boeingy 737 Max 8 z evropských dopravců. Tyto typy strojů včera oficiálně rozhodl uzemnit Evropský úřad pro bezpečnost letectví (EASA) po dvou smrtelných haváriích v březnu a loni v říjnu.
Nehody jsou v šetření, zatím se jen spekuluje o tom, zda se nejedná o výrobní vadu. Nicméně obavy vedly k zákazům. Nejprve na úrovni některých zemí, od včerejších 20 hodin i v Evropě.
Podle mluvčí Smartwings Vladimíry Dufkové zákaz letu zastihl ve vzduchu dvě letadla tohoto typu mířící do Prahy, musela proto přistát mimo EU. Přepravce pro cestující poslal letadla jiného typu.
První letadlo, které letělo z Kapverdských ostrovů, bylo odkloněno do Tunisu. „Pro cestující z tohoto letadla bylo vysláno náhradní letadlo jiného typu, které přistálo v Praze dnes ráno,“ uvedla Dufková.
Druhý boeing z Dubaje skončil v Ankaře. Smartwings zajistil cestujícím ubytování v hotelu. Do Česka dorazili náhradním spojem před 20. hodinou, vyplývá z webu pražského letiště.
Celkem měla společnost Smartwings v době, kdy začalo platit rozhodnutí o zastavení provozu letadel typu Boeing 737 MAX 8, ve vzduchu čtyři tyto stroje. Další spoje z Reykjavíku na Kanárské ostrovy a z Tenerife do Tel Avivu dorazily podle plánu, dodala Dufková. Společnost vlastní dohromady sedm boeingů stejného typu, který v neděli havaroval v Etiopii. Ve své flotile má dalších 40 letadel jiného typu.
KVÍZ: Poznáte Concorde od Tupoleva? Otestujte se ve znalostech letadel |
„Smartwings se omlouvá za nepříjemnosti všem zákazníkům, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ uvedla v úterý večer letecká společnost.
Cestující, kteří místo v Praze přistáli v Tunisu a Ankaře, odškodnění nedostanou. „Cestující v těchto případech nemají na odškodnění nárok, protože toto je věc, kterou letecká společnost nemůže ovlivnit,“ uvedla mluvčí Smartwings.
Kromě Boeingu 737 MAX 8 Evropská agentura pro bezpečnost letectví v úterý večer pozastavila provoz také strojů MAX 9.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) naopak tyto stroje stále považuje za „vhodné k leteckému provozu“, vyzval ale výrobce k urychlenému dokončení změn kontrolního systému.
12. března 2019 |