Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž)

Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž) | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.cz, Profimedia.cz

Let boeingu do Prahy s jedním motorem byl podle úřadu pochybením posádky

  • 23
Let přes půl Evropy na jeden motor hodnotí Úřad pro civilní letectví (ÚCL) jako pochybení posádky. Nicméně nemá zatím indicie, že by za rozhodnutí zkušeného kapitána, který závažnou poruchu letadla zatajil a pokračoval s letounem až do Prahy, stál tlak společnosti Smartwings.

„Dodnes nikdo nechápe rozhodnutí kapitána. Nějak se rozhodl, my nevíme, co ho k tomu vedlo,“ uvedl ředitel Ústavu pro civilní letectví David Jágr. Přestože celé vyšetřování, kterému se kromě ÚCL věnuje i Úřad pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), bude trvat několik měsíců, už teď je jasné, ža na konci padnou  tvrdé tresty. Ty by podle Jágra měly zajistit, aby se podobná situace nejen neopakovala, ale aby žádného kapitána v budoucnu podobné řešení problému ani nenapadlo.

Jedná se o chybu posádky, tvrdí Smartwings

Podle interního šetření dopravce došlo k pochybením posádky. Vyplývá to z podkladů, které firma minulý týden předala leteckému úřadu. Společnost Smartwings k tomu zopakovala své předchozí vyjádření o výsledcích svého šetření a oznámila, že v souvislosti s případem přijal dodatečná opatření, která by do budoucna měla zamezit podobným situacím

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak i se 170 cestujícími pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy.

„Je zarážející, že představitelé Smartwings nejprve tvrdili, že nedošlo k porušení předpisů a řídícím provozu při přeletu neposkytli informaci, že takovýto problém mají,“ uvedl při čtvrtečním projednání leteckého incidentu na dopravním podvýboru poslanec Marián Jurečka. 

Podle Jágra se ale vstupem ÚCL do vyšetřování události přístup soukromého dopravce změnil a v současnosti s úřady na vyšetření spolupracuje. Firma například ve svém interním vyšetřování došla ke stejným závěrům, k jakým se přiklání i ÚCL a připravila opatření, aby se podobná situace už nevyskytla.

I přes spolupráci s dopravcem nemají státní orgány k dispozici nahrávku rozhovoru posádky letadla, která byla zřejmě přemazána. Záznam komunikace se totiž nahrává na smyčku a je povinností kapitána letadla při podobném incidentu zajistit, aby byl pro potřeby vyšetřování uchován.