Šmejdi vyklidili kulturáky. Útočí na internetu, úřady jsou na ně krátké

  14:31aktualizováno  14:31
Předváděcí akce byly loni poprvé prudce na ústupu. Šmejdi se však přesouvají na internet, kde je boj proti nim neúčinný. Úřady proto budou potřebovat víc pravomocí. Česká obchodní inspekce loni udělila pokuty za 22 milionů korun, vymahatelnost je ale sporná, firmy často končí na bílých koních.

Pozvánky na předváděcí akce. Ilustrační snímek. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Devět milionů by měla zaplatit společnost BNM-Medical Czech. Je víc než pravděpodobné, že stát se k penězům nedostane. BNM už je delší dobu neaktivní firma, která byla převedena na nedohledatelné osoby. Už koncem roku 2016 navíc Obvodní soud pro Prahu 7 rozhodl, že všechny kupní smlouvy, které firma uzavřela, jsou neplatné (více v článku Soud rozhodl, že smlouvy BNM jsou neplatné).

Další trestanou firmou je Worm, která nastřádala pokuty za 4,3 milionu. Dalších 1,5 milionu by měla zaplatit společnost Carles House.

V seznamu nejvyšších pokut se objevuje také společnost Baroomer (má zaplatit 800 tisíc), Arrochar a Onario. Arrochar je jednou z mnoha firem, které měl ve své sbírce překupník z Kladna Josef Grznár ( více o něm v textu Živí ho firmy plné bílých koní. Je to normální podnikání, říká překupník). Další loni potrestané firmy skončily na osobách s exekucemi a bydlištěm na obecním úřadě.

mega - šmejdi

Částka, kterou by měly trestané firmy uhradit, byla meziročně o 7,5 milionu nižší. Ze 107 akcí kontroloři zjistili porušení zákona na 31 z nich, tedy v 29 procentech případů. Předloni takových bylo 76 procent. 

Loňský rok byl první v dlouhé řadě, kdy procento porušení tak razantně kleslo. Mohla tomu pomoci přísnější legislativa. Pořadatelé například nesmějí inkasovat během sedmi dnů od uzavření kupní smlouvy peníze za své zboží.

„Dobrou zprávou pro spotřebitele je, že Česká obchodní inspekce zaznamenala v minulém roce pokles pořádání klasických předváděcích akcí,“ uvedl ředitel inspekce (ČOI) Mojmír Bezecný. Kontroly „předváděček“ budou letos pokračovat. Výrazně méně si na ně stěžovali i spotřebitelé.

Do džungle internetu

Trend je takový, že šmejdi vyklízejí sály kulturních domů a restaurací, které jim povolily jejich show za hranou zákona, ale uchylují se k podvodům na internetu. 

V on-line světě zatím legislativa není tak přísná a aktéři mají prostor pro podvody. Česká obchodní inspekce je v tomto prostředí bezzubá. „Internet je jednou z priorit kontrol ČOI. Avšak ty vysloveně podvodné stránky není možné zkontrolovat, protože prodejce zůstává neznámý,“ řekl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

V listopadu 2017 Evropský parlament přijal legislativu, která má posílit možnosti spolupráce institucí chránících spotřebitele napříč EU a zlepšit postavení spotřebitelů vůči nekalým praktikám e-shopů. K implementaci do českého práva však zpravidla dochází se zpožděním okolo dvou let.

Šmejdi 2017

V čem pořadatelé porušili zákon

  • 25 případů - neoznámení akce
  • 12 - nedostatek informací o akci
  • 7 - finanční plnění na místě
  • 8 - nekalé obchodní praktiky
  • 1 - organizátor nevpustil na akci spotřebitele
  • 6 - jiná pochybení

Úřady by potom měly mít možnost například žádat zablokování internetových stránek provozovatelů, kteří nereagují a odmítají zjednat nápravu, nebo by mohly žádat informace od registrátorů domén a bank ke zjištění totožnosti odpovědného obchodníka.

Řada internetových stránek je provozována ze zahraničí a proti podvodům není v ČR účinná a rychlá obrana. „Blokování stránek je velmi vítaným nástrojem ochrany spotřebitele, stejně jako možnost vyžadovat informace o majiteli domény. Existuje mnoho internetových obchodů, kde je skrývána identita prodávajícího a na kterých zcela zjevně a úmyslně dochází k porušování právních předpisů. Současné pravomoci ČOI jsou ve vztahu k těmto e-shopům nedostačující,“ dodal mluvčí.

Inspekce se tak zpravidla nyní omezuje na to, že varuje spotřebitele před podvodnými stránkami. Údaje o osobách, které za nimi stojí, totiž nemá k dispozici a neví, koho kontrolovat. Varování však obvykle přichází pozdě.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Končí ředitel Finanční správy Janeček, jeho úřad čelil četné kritice

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství

Martin Janeček působí ve Finanční správě od roku 2003 a v roce 2014 se stal jejím generálním ředitelem. Podle médií by...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...



Najdete na iDNES.cz