„Přestože zákon o ochraně spotřebitele prošel v průběhu posledních dvou let změnami a jeho novela uložila organizátorům oznamovací povinnost a zákaz přijímání peněz do 7 dnů od konání předváděcí akce, snížil se podíl kontrol se zjištěním v roce 2016 oproti roku 2015 jen o pět procent,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
Z celkem 321 kontrolovaných akcí byl nějaký problém v 244 případech, tedy v 76 procentech případů. Nejčastěji organizátoři buď akci nenahlásili vůbec, nahlásili pozdě, nebo o konání akce podali nepravdivé informace.
V 80 případech použili nekalé obchodní praktiky: třeba lhali o právech spotřebitele na odstoupení od smlouvy nebo se snažili budit dojem velké, zavedené společnosti. Zákaz inkasovat peníze sedm dní od uzavření smlouvy, od kterého si inspekce v boji proti šmejdům hodně slibovala, nebrali v potaz prodejci v 32 případech.
Česká obchodní inspekce loni rozdala 151 pokut v celkové částce téměř 29,7 milionu korun. Jejich vymahatelnost je však nejistá. Řada firem nekomunikuje a pořadatelé je „uklízejí“ na těžko dostupné osoby.
Podívejte se na praktiky šmejdů z roku 2015:
13. března 2015 |