Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo dodává šmejdům zboží? Předváděcím akcím kralují čtyři značky

  1:23aktualizováno  1:23
MF DNES zmapovala nepoctivé firmy z předváděcích akcí a zjistila, že se na nich často nabízelo předražené zboží čtyř různých značek. Skrývaly se pod nimi spotřebiče, domácí potřeby i zdravotní pomůcky. Ochranné známky k nim drží podnikatelé z Mělnicka a Prahy, spojitost s nekalými praktikami ovšem odmítají.

Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Doby, kdy seniory svážely na předváděcí akce autobusy předváděcího impéria Beck, jsou pryč. Trh si rozdělili čeští pokračovatelé byznysu a začali prodávat po svém. Ti, kteří podváděli a chovali se agresivně, dostali nálepku šmejdi.

Podle zjištění MF DNES se na akcích nabízí převážně zboží čtyř značek (AML, BNM, Ambassador Profiline a Paul Foster), k nimž drží ochranné známky Češi z Mělnicka a Prahy. Někteří se učili přímo od předváděčkového guru Jense Beckhäusera.

K nepoctivým praktikám prodejců se však nehlásí. Tvrdí, že provozují legální velkoobchod, zabývají se importem či redistribucí a platí daně i cla.

„S aktivitami těchto prodejců jsme neměli a nemáme nic společného,“ říká mělnický podnikatel Roman Martinec, který vlastní značku Ambassador Profiline. Tyto výrobky, kromě jiných, nakupovali senioři na předváděcích akcích řady nepoctivých firem.

Počet předváděcích akcí v tuzemsku se loni podle údajů České obchodní inspekce snížil o třetinu na 18 tisíc oznámení. Předpokládá se, že mnoho akcí pořadatelé hlásí účelově, aby zamotali hlavu kontrolorům. Výše pokut se však takovým tempem nesnižuje, loni padly za téměř 30 milionů Kč. Ze 420 kontrol se v téměř 81 procentech našly problémy.

Tažení proti „šmejdům“ rozjel letos soukromý detektiv Zbyněk Prousek. Na Vrchní státní zastupitelství v Praze podal hromadné trestní oznámení, v němž jmenuje desítky nepoctivých firem, osob a bílých koní, na kterých nepotřebné schránky končí. Detektiv předpokládá, že tyto firmy neplatí daně, protože všechny platby probíhají „keš“. Předpokládá, že jeden tým při předváděcí akci inkasuje minimálně 500 tisíc korun, na celém trhu se pak ročně otočí 4,5 miliardy korun.

Jisté je, že majitelé skladů nejsou od světa převáděcích akcí zcela izolovaní. Oslovení podnikatelé však jakékoliv nelegální aktivity nepřipouštějí. „Veškeré námi dodávané zboží splňovalo veškeré legislativní a celní náležitosti,“ řekl iDNES.cz Jan Vašíček, bývalý majitel společnosti Vapok, jejíž značka Paul Foster se objevovala u některých nekalých prodejců.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

košík, ilustrační foto
Velké srovnání nákupů: Česko nejdražší, Polsko levné, Německo kvalitní

Redaktoři deníku MF DNES se vydali nakupovat do sousedních zemí, aby porovnali ceny a složení potravin a drogerie. Výsledek testu ukázal, že pokud chcete...  celý článek

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

Všemi smysly. Nové kino 4DX v obchodním centru Chodov přináší do kinosálu déšť,...
Nový král mezi chrámy konzumu. Centrum Chodov láká na kino, kde sněží

V Praze se ve středu otevírá „nové“ - a do počtu prodejen největší - obchodní centrum v Česku. Zmodernizované Centrum Chodov se rozrostlo o třetinu na 300...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.