Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kdo dodává šmejdům zboží? Předváděcím akcím kralují čtyři značky

  1:23aktualizováno  1:23
MF DNES zmapovala nepoctivé firmy z předváděcích akcí a zjistila, že se na nich často nabízelo předražené zboží čtyř různých značek. Skrývaly se pod nimi spotřebiče, domácí potřeby i zdravotní pomůcky. Ochranné známky k nim drží podnikatelé z Mělnicka a Prahy, spojitost s nekalými praktikami ovšem odmítají.

Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Doby, kdy seniory svážely na předváděcí akce autobusy předváděcího impéria Beck, jsou pryč. Trh si rozdělili čeští pokračovatelé byznysu a začali prodávat po svém. Ti, kteří podváděli a chovali se agresivně, dostali nálepku šmejdi.

Podle zjištění MF DNES se na akcích nabízí převážně zboží čtyř značek (AML, BNM, Ambassador Profiline a Paul Foster), k nimž drží ochranné známky Češi z Mělnicka a Prahy. Někteří se učili přímo od předváděčkového guru Jense Beckhäusera.

K nepoctivým praktikám prodejců se však nehlásí. Tvrdí, že provozují legální velkoobchod, zabývají se importem či redistribucí a platí daně i cla.

„S aktivitami těchto prodejců jsme neměli a nemáme nic společného,“ říká mělnický podnikatel Roman Martinec, který vlastní značku Ambassador Profiline. Tyto výrobky, kromě jiných, nakupovali senioři na předváděcích akcích řady nepoctivých firem.

Počet předváděcích akcí v tuzemsku se loni podle údajů České obchodní inspekce snížil o třetinu na 18 tisíc oznámení. Předpokládá se, že mnoho akcí pořadatelé hlásí účelově, aby zamotali hlavu kontrolorům. Výše pokut se však takovým tempem nesnižuje, loni padly za téměř 30 milionů Kč. Ze 420 kontrol se v téměř 81 procentech našly problémy.

Tažení proti „šmejdům“ rozjel letos soukromý detektiv Zbyněk Prousek. Na Vrchní státní zastupitelství v Praze podal hromadné trestní oznámení, v němž jmenuje desítky nepoctivých firem, osob a bílých koní, na kterých nepotřebné schránky končí. Detektiv předpokládá, že tyto firmy neplatí daně, protože všechny platby probíhají „keš“. Předpokládá, že jeden tým při předváděcí akci inkasuje minimálně 500 tisíc korun, na celém trhu se pak ročně otočí 4,5 miliardy korun.

Jisté je, že majitelé skladů nejsou od světa převáděcích akcí zcela izolovaní. Oslovení podnikatelé však jakékoliv nelegální aktivity nepřipouštějí. „Veškeré námi dodávané zboží splňovalo veškeré legislativní a celní náležitosti,“ řekl iDNES.cz Jan Vašíček, bývalý majitel společnosti Vapok, jejíž značka Paul Foster se objevovala u některých nekalých prodejců.




Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce

Rasistická reklama společnosti H&M.

Společnost H&M se omluvila za obrázek, kde má na sobě dítě tmavé pleti mikinu s nápisem „Nejvíc cool opice v džungli“....



Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Lepší se to, ale Češi na experimenty pořád nejsou, říká gastromág Maurer

Pavel Maurer

Češi jsou v jídle stále konzervativní a málo experimentují, ale pomalu se to zlepšuje, řekl zakladatel a vydavatel...

Test limonád: v levných light colách je málo kofeinu, zato hodně chemie

Ilustrační snímek

Dvoulitrová lahev nejlevnější light coly stojí neuvěřitelných 5,50 Kč – sklenička tak přijde na 70 haléřů. Jenže ceně...

Salmonela v dětské výživě. Francouzi stahují 720 šarží výrobků z oběhu

Kojenec pije instantní dětské mléko.

Největší francouzská mlékárenská společnost Lactalis stahuje ve Francii a ve světě další výrobky dětské výživy. Podle...

Najdete na iDNES.cz